Kundresor och möjligheter i Rule

I vårt första blogginlägg om Livscykelmarknadsföring bröt vi ned vad det är och de olika stadierna som ingår i kundens livscykel och generella kundresor. I det här inlägget går vi igenom möjligheterna som finns i Rule, som tillåter dig att stödja hela kundresan och på så sätt optimera konvertering av dina utskick.

Strategin ska grunda sig i hur företaget kan se till att följa kunden hela vägen och alltid ligga ett steg före. Baserat på den stundande fasen som kunden befinner sig i, erbjuds relevant information, erbjudanden och dialog som kunden behöver.

Dela upp kommunikation i olika slingor

I Rule kan man effektivt dela upp sin kommunikation i olika slingor och sedan bygga flera mail i kategorier som representerar de olika faserna. Vi har skapat den ultimata guiden för hur du kan lägga upp dina kommunikations-slingor nedan, följt av ett tydligt exempel på hur det kan se ut i Rule:

1. Onboarding

Slinga 1. Onboarding– Denna slinga kan exempelvis bestå av 3 automatiserade mail där första är ett välkomstmail, andra ett komma igång mail och det tredje att gratismånaden snart kommer till ett slut, och hur kunden ska gå tillväga för att fortsätta med tjänsten.

2. Bibehållande

Slinga 2. Bibehållande- Här kan ni fokusera på att inte tappa kunden genom att skapa en serie med mail som skickas ut efter kunden har gjort till ex. två köp inom en viss tidsram. I dessa mail kan ni skapa personliga produktrekommendationer baserat på kundens senaste köp följt av exempelvis information om ert företag för att få kunden att lära känna och börja bygga en form av tillit gentemot er.

3. Email baserat på kundbeteenden

Slinga 3. Email baserat på kundbeteenden-Dessa mail kan ha fullt fokus på att försöka bygga en långsiktig relation genom att analysera kundbeteenden och anpassa kommunikationen därefter. Vilket leder till ökad tillit och en känsla av att ni känner kunden och vet vad hen tycker om. Exempel på mail i denna slinga kan vara baserade på vad kunderna har bläddrat på, dvs, ” Du kanske också gillar..” mail eller ”Vi ser att du varit kund hos oss i xx år.” I denna fas vore det även bra att försöka samla feedback från kunden. ” Vi behöver din feedback om hur vi kan förbättras.”

Slinga 4. Vinna tillbaka kunder som inte handlat på länge-Att bara släppa kunder utan att försöka vinna tillbaka, påminna och försöka charma dem är inte en del av en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi. I denna slinga är det bra att skapa mail som triggas efter en viss tidsperiod och som innehåller en gåva/rabatt vid nästa köp. Även här kan man ta hjälp av att analysera tidigare kundbeteende för att kunna anpassa innehållet.

 

win back exempel - kundresor

Kombinera email med SMS

Kombinera email med SMS. För att variera sin kommunikation och maximera öppningsfrekvenser, rekommenderar vi att kombinera email med SMS meddelanden. Vid aktivering/bekräftelser kan det vara en bra idé att använda sig av inkommande sms-svar ifrån mottagare där man enkelt ger kunden möjlighet att skriva upp sig.

Skapa automatiserade kundslingor

För att skapa automatiserade kundslingor i Rule gör du följande:

  1. Gå till Automation från menyn. Här väljer du att skapa ny Automation. Innan du börjar skapa innehållet för mailet så väljer du vad det ska triggas på, dvs väljer du tagg eller filter och bestämmer regler för utskicket. Här är det bra att kolla med sin e-handelsleverantör om data man önskar utnyttja har samlats upp och enkelt kan kopplas in i Rule.
  2. Sedan är det bara att skapa innehållet för mailet och aktivera automations. Nedan finner ni ett exempel på hur det kan se ut med automations-slingor i Rule:

kommunikationsflöde i Rule - kundresor

All information om hur man skapar Automations och filter finner ni i vårt hjälp center.

Behöver du hjälp att komma igång med automatiserade kommunikationsflöden i Rule? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar, skapa ett konto nedan.


Skapa konto

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Viseo guest blog post seo

SEO för din e-handel – så lyckas du!

Detta är ett gästinlägg från Martin Sandberg, CMO på Viseo. Att få sin hemsida att ranka högt på Google kan vara en utmaning om man …

Read More
påsk easter sms

5 äggstremt bra marknadsföringstips inför påsken!

Vi går mot ljusare tider och påsken börjar närma sig. Därför är det hög tid att börja planera för en färgglad påskkampanj. Påsken är en …

Read More
våra funktioner - om rule

Rule renewed – En förnyad och förstärkt varumärkesprofil

Rule renewed Det händer spännande saker på Rule! Vi har under förra året, bland andra roliga saker, fokuserat på att utforma en mer rättvis och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang