Transporter i näthandeln orsakar (onödiga?) utsläpp

Rapporter och sammanställningar från den alltmer växande näthandeln påvisar att utsläppen ökar på grund av fler riktade transporter. Det som tidigare var en leverans till ett butikslager har i dag blivit massor av varusändningar till olika utlämningsställen eller direkt hem till kunden. Hur kan vi som är aktörer inom branschen påverka näthandeln till att bli renare? Vi granskar fenomenet – digitala hjälpmedel.

Kunder beställer mer än de tror sig behöva

Transportföretagens beräkning innebär inte de resor som görs för att hämta ut paketen eller de färre resor som en nätbeställning eventuellt innebär. Dock visar deras sammanställning att de som beställer mat på nätet också kompletterar sina matköp genom resor med bil till och från affärerna.

En annan tendens som har noterats är att de som beställer kläder på nätet tenderar att beställa mer än det plagg de tror sig vilja ha. Eftersom det ofta är gratis retur på varorna lägger kunderna till några storleksvarianter och färgval för att testa hemma. När de skickar tillbaka varorna transporteras de inte sällan till stora returlager som ibland kan ligga i ett helt annat land. Inte konstigt då att näthandeln genererar stora utsläpp!

digitala hjälpmedel - bilar

Vad är lösningen?

Att detta nu börjar uppmärksammas i allt högre grad – samtidigt som stora nätaktörer satsar miljardbelopp för att ta kommandot över sina respektive branscher online – torde göra att politikerna vaknar. Att bättre teknik tas fram. Och att konsumenterna börjar ställa krav.

Babyshop, exempelvis, säger till Sveriges radio att de ställer krav på transporterna samtidigt som de ställer sig frågan “Hur mycket är konsumenten beredd att betala för en klimatneutral leverans?”.

När kommer vi se svenska Einride presentera en självkörande transportbil som går på el från solceller? När kommer Tesla Semi att rulla på svenska vägar på ett miljösmart vis? Eller kanske Aimo, NEVS eller någon annan pigg elfordonstransportör kommer med en utmaning som kan leda till minskade utsläpp.  

Hur skulle du själv göra? Om du handlar mat för 1.500 för hemleverans och får välja att lägga på 30 kronor extra för att få varan levererad med “miljövänlig transport” – skulle det funka? Om du handlar en skjorta för 350 kronor, skulle du då acceptera 30 kronor plus för att den skulle köras hem och eventuellt i retur i ett klimatcertifierat fordon?

digitala hjälpmedel

Digitala hjälpmedel som Rule – för ett bättre klimat!

Vi som arbetar i förstadiet till näthandeln: e-postmarknadsföring och digital kommunikation, vad kan vi göra?

Att exempelvis använda de mångsidiga möjligheterna i Rule för att Marketing Automation-processen ska bli mer lyckad kan vara ett sätt att få världens näthandel i rätt riktning. Ju bättre segment vi skapar – segment som är mer träffsäkra – desto högre chans är det att kunden gör rätt affär direkt och inte tvingas returnera sina köp.  

Och att hålla en löpande kontakt med kunderna ger ständigt uppdaterad data, vilket bör innebära att dina riktade budskap kan bli mer relevanta för kunden, vilket i sin tur borde kunna leda till mer välavvägda köp.

Andra digitala hjälpmedel för att kunderna inte ska tvingas skicka tillbaka är att arbeta ständigt med storleksguider på webben för att den där slimmade tröjan inte ska sitta som en jutesäck. Dessutom tydliga färgprover och bilder där varan kan ses ur alla tänkbara perspektiv.

På något sätt bör vi alla hjälpas åt för att de som slentrianbeställer utöver det verkliga behovet ska sluta med det. Från USA rapporterades för några år sedan att upp till 40 procent av varor som beställdes online returnerades. När kommer en beräkning på hur mycket de globala returerna kostar vårt ömtåliga klimat?

 

Vill du komma igång med digital kommunikation?

Testa vår plattform gratis i 30 dagar och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation. 

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

triggerbee

Välkomstmailet – ett av de viktigaste mailen du kan skicka

Detta är ett gästinlägg av Niclas Sjölander,  Marketing Assistant på Triggerbee. Det finns bara en kanal som används av ALLA dina kunder. (Nej, det är …

Read More
AI-analys e-handel Infobaleen och Rule

Ökad relevans, lojalitet och försäljning med AI-driven analys för e-handel

Bättre resultat och mindre arbete med AI-driven analys I dina kunders transaktioner finns många av svaren på frågorna om dem och deras beteenden: Vilka olika …

Read More
Viseo guest blog post seo

SEO för din e-handel – så lyckas du!

Detta är ett gästinlägg från Martin Sandberg, CMO på Viseo. Att få sin hemsida att ranka högt på Google kan vara en utmaning om man …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang