SEO för din e-handel – så lyckas du!

Detta är ett gästinlägg från Martin Sandberg, CMO på Viseo.

Att få sin hemsida att ranka högt på Google kan vara en utmaning om man man är ny eller helt enkelt haft fokus på andra delar av företaget tidigare. Sökmotoroptimering (SEO) är idag en mycket viktig byggsten när det kommer till marknadsföring för e-handlare. Om din e-handel rankar på förstasidan på ditt företagets viktigaste nyckelord kommer det generera i både mer trafik och gröna försäljningssiffror. 

Att bli en SEO-expert tar lite längre tid än ett att gå igenom ett blogginlägg och här kan du läsa mer om hur du lyckas med SEO för din e-handel. Men för att komma igång med SEO direkt tänkte jag bjuda på några enkla tips som du kan sätta igång med redan idag och så småningom kommer även du kunna jobba med SEO för din ehandel, utan att behöva vara en expert på varken SEO eller e-handel!

Ta reda på dina sökord

Innan du börjar ditt SEO-arbete är det viktigt att du har koll på dina sökord, alltså de nyckelord som du tror att folk söker på för att hitta till dig. Erbjuder du tjänster inom SEO, som vi på Viseo, är “Hjälp med SEO” typiska sökord vi vill ranka högt på hos Google. 

För att ta reda på dina sökord kan du göra en grundläggande sökordsanalys, men bara på några få minuter kan du få en hum om vad folk söker på via Googles sökfunktion helt gratis. Är du ett veganskt sminkmärke som säljer veganska sminkprodukter? Skriv in “Veganskt smink” till exempel och få en hum om sökord som kan vara bra för dig att ranka på hos google.

Involvera därefter dina sökord i dina produktbeskrivningar och på andra platser där du skriver text.

veganskt smink

Skriv för sökmotorerna – börja blogga

Har du en blogg på din sajt? Inte? Fundera på att skaffa! Genom att blogga och skriva listor kring din e-handels nisch kan du få din sajt att ranka högre på dina sökord. Googles algoritmer har en förkärlek för fakta, länkar till trovärdiga källor och korta texter varvat med listor och mellanrubriker. Många företag som bloggar gör det enbart för deras SEO, vilket faktiskt är väldigt smart. Dom skriver om produkter som kunder söker efter och deras SEO ranking blir bättre.

Att blogga ger också möjlighet för andra e-handlare som kanske inte är konkurrenter, men som erbjuder produkter för samma målgrupp, att gästblogga. Det i sin tur kan skapa länkutbyten och med ett starkt länknätverk kommer du kunna ranka högre på google och så småningom se skillnad på din Google-ranking. 

Bygg länkar

Att andra sajter länkar till ditt innehåll resulterar i att din trovärdighet och ranking ökar på sökmotorerna. Du behöver inte sitta och vänta på att någon ska länka till dina produkter eller tjänster. Ta istället och kolla vilka som skriver om dina konkurrenter eller vilka sajter du kan tänkas gästblogga och hör av dig till sajtens ägare och erbjud innehåll i utbyte mot en länk.

Som sagt, det finns massor av strategier och tillvägagångssätt för att öka din ranking på Google genom SEO och kom ihåg att det aldrig är för sent att börja!

Summering – E handel & SEO

Tipsen ovan är givetvis väldigt övergripande, men enligt mig så har du kommit en väldigt lång bit på vägen om du gör en bra, gratis eller betald, sökordsanalys, skapar relevant innehåll och bygger bra länkar. Kom ihåg att du inte behöver vara någon expert för att få din SEO att bli bättre och för att få din e handel att växa. Det är åt detta 90 % av din tid bör spenderas när du arbetar med SEO, vare sig det handlar om sökmotoroptimering på svenska, engelska eller nåt annat språk.

Ökad försäljning och räckvidd hänger på att folk hittar till din sida och det är just det sökmotoroptimering hjälper till med. Kom ihåg att optimera mot sökord som matchar dina kunders sökavsikt för att förbättra din ranking på google. Se SEO som ett verktyg som ger dig alla möjligheter till att så småningom ranka högst på google, inom ditt specifika område. Och kom ihåg – du behöver inte vara en SEO expert för att lyckas ranka bättre, allt som google snappar upp är ett steg i rätt riktning.

Lycka till!

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Tiktok marknadsföring för företag

TikTok marknadsföring – så lyckas du!

Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr …

Read More
google integration

Lucka 2: Engagera kunder i fler kanaler med Google Ads Audiences

Vill du kommunicera med dina kunder i fler kanaler och nå ut till nya prospekt?  Med Rules nya integration till Google Ads Audience kan du …

Read More
Inbound marketing

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är …

Read More

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.