Fånga upp glömda varukorgar

Vad händer när köpprocessen inte går så sömlöst som det är tänkt?

När kläderna som kunden plockat ut och lagt i varukorgen bara blir liggande? Det kan exempelvis ringa mitt i ögonblicket när man precis ska slutföra betalningen eller att bussen nått hållplatsen och man måste hoppa av. Anledningarna till avbrutna köp varierar och många av våra kunder, och deras kunder, drabbas av detta. Därför är det av stor vikt att se över dessa punkter nedan för att minska glappet.

 

Vanligaste anledningarna till avbrutet köp:

  • Inte rätt betalsätt

  • Krånglig registrering

  • Betalprocessen

  • Otydliga villkor

  • Tekniska problem

  • Otillräcklig produktinformation

  • Lågt förtroende för butiken

 

Vi har sett exempel med 10% försäljningsökning från återkommande kunder till övergivna varukorgar utan minsta ansträngning. Vad skulle hända om man ansträngde sig???

Vi möter dagligen kunder som ständigt ser över det här steget i kundlivscykeln. Man skruvar och ändrar sina erbjudanden och kommunikationen löpande för att på bästa sätt vända kundens fokus till den övergivna varukorgen. En del stannar vid en påminnelse medan andra premierar med en bonuskod för att välkomna kunden på nytt.  En vänlig påminnelse kan leda långt och du sparar tid när du använder dig av automatiska påminnelser. När kunden slutligen handlat klart så kan även det steget följas upp med ett nytt automatiserat flöde där man tackar för förtroendet och välkomnar extra, tipsar om tillhörande produkter etc. Det finns många olika tillvägagångssätt och vi delar gärna vidare i våra kanaler. Hur arbetar du och ditt företag med övergivna varukorgar idag?

Har du idéer eller önskar hjälp med hur ni får i ordning detaljerna kring övergivna varukorgar och automatiserade flöden, hör av dig till oss via [email protected] så bokar vi en workshop tillsammans.

/Team Rule

About the Author:

Leave A Comment