En guide till födelsedagsautomations

 

Ta fram kakan och konfettin, det är dags för en födelsedagsfest. Från gåvor till fester fylls födelsedagar med massor av bra saker, inklusive födelsedagsmeddelanden.

Att använda sig av födelsedagsmeddelanden till sina kunder är en av de mest effektiva formerna av digital marknadsföring.

  • 481% högre transaktionsfrekvens än reklammeddelanden.
  • Har 179% högre unika klickfrekvenser jämfört med reklammeddelanden.

För att hjälpa ditt företag att skapa och skicka effektiva födelsedagsautomations via SMS har vi skapat den här guiden. Vi täcker vad, när och hur du skickar de bästa födelsedagsmeddelandena som motiverar dina prenumeranter till att fira genom att köpa din produkt eller tjänst.

Vad du ska skicka

  • Födelsedagar är synonymt med gåvor, så ge dina prenumeranter något. Vanligtvis har födelsedagsmeddelanden ett speciellt erbjudande eller en gratis gåva. Ofta kan dessa erbjudanden användas online eller i butik, och det ska vara enkelt för kunden att lösa in.

Hur du ska tänka

  • Är det bäst att skicka ett födelsedagsmeddelande på det exakta födelsedatumet eller tidigare? Ska du skicka ett uppföljnings meddelande?  Om så är fallet, när? vi har svaren.

Att skicka erbjudandet på det faktiska födelsedatumet

  • Mer än hälften (55%) av födelsedagsmeddelanden skickas på exakt födelsedatum. Ungefär 38% skickas en till tre veckor före födelsedagen. En växande trend är att skicka ett erbjudande i början av prenumerantens födelsedagsmånad för att ge dem gott om tid att vidta åtgärder och att ge dig gott om tid att skicka några påminnelser.

Skicka en påminnelse

  • För att se till att dina prenumeranter kommer ihåg att utnyttja sina födelsedagserbjudanden, skicka ett påminnelsemeddelande. Påminnelser genererar ökningar på minst 20% i öppningar och genomsnittligt ordervärde.

Anpassning

  • Anpassa ämnesrader och meddelanden. När du får ett födelsedagskort i posten brukar det stå ditt namn, eller hur? det är det som gör kortet speciellt. Använd medlemmens förnamn på ämnesraden och inuti e-postmeddelandet.

Meddelanden med personliga ämnesrader är 26% mer sannolikt att öppnas och marknadsförare har hittat en 760% ökning av inkomster ifrån segmenterade kampanjer.

En tydlig CTA

  • Använd till ex. en färg som är unik för endast den knappfärgen kopplad till ert CTA och skapa en handlingsinriktad tanke bakom din knapp. Något i stil med “Öppna din present här” eller “Lös in din födelsedagsgåva nu“.

Gör det festligt!

  • Födelsedagar ska vara något roligt, så se till att dina meddelanden har en festlig känsla.

Födelsedagsmeddelanden bör vara en del av varje varumärkes digitala marknadsförings strategi. Genom att automatisera processen kan du skapa och skicka personliga, intäktsgenerande e-postmeddelanden i ett snäpp.

Vi har skapat ett hjälp-dokument för hur du skapar din första Grattis automation via SMS. Den hittar du här.

Lycka till! och kontakta oss på [email protected] vid frågor eller funderingar.

 

About the Author:

Leave A Comment