5 Automatiserade mail som ökar din försäljning.

Välkomstmail

Ett gyllene tillfälle för information och erbjudanden
När dina prenumeranter anmäler sig för att ta del av nyheter, uppdateringar eller erbjudanden har du ett gyllene tillfälle att ta tillvara på deras uppmärksamhet med ett välkomstmail. Tacka för deras intresse, visa vilka fördelar prenumerationen kommer innebära, framtida innehåll och vilken frekvens kan förvänta sig. Ha med ett välkomsterbjudande eller någon form incitament som kan leda dem till ett första köp redan nu. Rätt utformat kommer det här mailet vara en av dina bäst konverterande kampanjer, dessutom är det enkelt att A/B-testa sig fram till vad som fungerar bäst.

Uppföljningsmail

Tacka för köpet samtidigt som du ökar merförsäljningen
Skicka ett automatiskt uppföljningsmail efter att din kund köpt eller beställt en vara eller tjänst. Förslagsvis 1-3 dagar efter det att varan eller tjänsten levererats. Tacka och visa att du uppskattar er relation. Ge ett starkt incitament för att komma tillbaka, rekommendera några relaterade produkter och ha gärna med någon typ av tidsbegränsat erbjudande med en tydlig uppmaning till handling.

Smarta påminnelser = fler köp

Automatiska mail om kvarglömda varukorgar
En kvarglömd varukorg kan ofta fångas upp och konverteras med en smart, automatiserad påminnelse. 60-70% lämnar sin varukorg i webbshoppen utan att fullfölja köpet. Genom att sätta upp automatiska påminnelser via e-post inom det närmsta dygnet kan du effektivt höja avslutsfrekvensen. Inkludera bilder på produkterna som ligger kvar i varukorgen och ha en tydlig länk tillbaka. Ha gärna med ett tidsbegränsat erbjudande t.ex. fri frakt. Berätta också gärna om din fantastiska kundservice, snabba leverans och köpvillkor. Som vanligt måste du testa dig fram till vilken frekvens och vilket innehåll som fungerar bäst för just dina mottagare.

Födelsedagsmail

Gratulera med en överaskning
Ett mail för att gratulera på födelsedagen med ett specialerbjudande fungerar ofta väldigt bra och ger hög konvertering. Det är en utmärkt anledning att höra av sig med en personlig hälsning och stärka relationen. Förutsatt att du har dina kunder eller prenumeranters födelsedatum kan du börja sätta upp den här typen av automatiska mail redan nu. Skicka födelsedagshälsningen direkt på dagen.

Årsdagen-mail

Vårda relationen med ett personligt erbjudande
För dig som kanske inte samlat in födelsedata från kunder och prenumeranter finns det fortfarande andra alternativ. Uppmärksamma t.ex. årsdagen sedan de gjorde sitt första köp eller på något sätt påbörjade er relation. Visa din uppskattning med ett personligt och tidsbestämt specialerbjudande.

Vill du komma igång med automatiserade mailkampanjer?

Vi har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring. Hör av dig till oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Sebastian Müller