VK Media - Samspel mellan on och off-site
Hur kan mediahus som VK Media, möta sina läsares krav på en allt mer digitaliserad marknad?
Förväntningarna på innehållet som levereras från medieföretag idag, har skjutit i höjden. Läsare vill numera endast presenteras med medieinnehåll utifrån deras exakta preferenser. På en allt mer rörlig och digitaliserad marknad, ligger utmaningen för mediehusen i att lära känna sina läsare så pass väl att de levererar högst personanpassat innehåll, till varje unik läsare. För att kunna göra det krävs en lyckad omnikanalstrategi med fokus på personalisering, som tillåter ett sömlöst samspel mellan on och off-site, det vill säga olika kontaktpunkter.
Utmaning
Norrlands största publicist, VK Media är ett lokalt tidningshus i norra Sverige med högt fokus på relevans. Deras tidning är i första hand digital. Målet med Rule och den digitala marknadsföringen, är att konvertera så många kunder som möjligt till att bli betalande prenumeranter. Precis som för de flesta andra mediehus, ligger den största utmaningen i digitaliseringen på en allt rörligare marknad.
Frida, CRM- och kampanjansvarig på VK Media förklarar att: “Förr kunde en kund vara prenumerant på vår papperstidning i 30 år, men idag är kunderna betydligt mer illojala”.
Kanalerna blir allt fler, streamingtjänster blir allt vanligare och konkurrensen har hårdnat. VK Media anser därför att det största målet med Rule, är att bygga lojalitet och att driva engagemang.
Förr kunde en kund vara prenumerant på vår papperstidning i 30 år, men idag är kunderna betydligt mer illojala.
Frida Adolfsson, CRM- och kampanjansvarig, VK Media
Lösning
“Segmentering är A och O och största fördelen med Rule är att man kan göra väldigt mycket själv, utan att behöva vara utvecklare eller kodare”, säger Frida.
Med hjälp av Rules Newsfeed-funktion, hämtas artiklar från VK Medias hemsida och med Rules nya plattform Journey Builder, kan de även automatisera schemaläggningen av utskicken. På så vis kan VK Media skicka repeterande kampanjer såsom veckans nyheter, helt automatiskt. Artiklarna i veckans nyheter är även personaliserade och anpassade till de olika mottagare, beroende på vad deras intressen är.
“Den formen av data och insikter får vi in via Rules partner, Triggerbee”, fortsätter Frida.
Journey builder ger oss möjlighet att skapa unika kundresor. Det är lättanvänt och vi kan smidigt bygga ihop mejl baserat på vad kunden har för paket och tjänster hos oss. Verktyget är avgörande för våra tidsinställda automatiserade nyhetsbrev. Vi blir också mer relevanta då vi kan väva in riktade budskap. Med Journey Builder kan vi även skapa ett unikt mejl för varje kund så att de slipper få flera mejl från oss samma dag. Det gör att risken för avregistreringar minskar.
Frida Adolfsson, CRM- och kampanjansvarig, VK Media
Resultat
Sedan VK Media kommit igång med Journey Builder i Rule, har de lyckats bygga ett system för både leadsgenerering, riktade utskick och lojalitetsbyggande. Lösningen på att möta deras prenumeranters tuffa förväntningar, ligger i en välplanerad strategi som bygger på automatiserad och personaliserad kommunikation genom hela kundresans alla steg.
“Vi vill inte heller skicka för mycket mail. Med hjälp av Rules Journey Builder får kunderna mer relevant innehåll, utan att de får fler mail.”, avslutar Frida.
Med hjälp av värdefulla insikter och data, levererar VK media idag relevanta och träffsäkra budskap mot sina kunder, via Journey Builder plattformen. Genom en avancerad omnikanalstrategi på plats med fokus på personalisering, har VK Media skapat ett sömlöst samspel mellan aktivitet på hemsidan och sin digitala kommunikation.