VK media – Sömlöst samspel mellan on och off-site
Hur kan mediahus möta sina läsares krav i en allt mer digitaliserad marknad?
Läsares förväntningar på innehållet som levereras från mediaföretag har skjutit i höjden. Läsare vill numera endast presenteras med mediainnehåll utifrån deras exakta preferenser. I en allt mer rörlig och digitaliserad marknad ligger utmaningen för mediahusen i att känna sina läsare så pass väl att de levererar högst personanpassat innehåll till varje unika läsare. För att kunna göra det krävs en lyckad omnikanalstrategi som tillåter ett sömlöst samspel mellan on och off-site, dvs. olika kontaktpunkter.
Utmaning
Norrlands största publicist, VK Media är ett lokalt tidningshus i norra Sverige med hög fokus på relevans. Deras tidning är i första hand digital och målet med Rule och den digitala marknadsföringen är att konvertera så många kunder som möjligt, till att bli betalande prenumeranter. Precis som för de flesta andra mediahus ligger den största utmaningen i digitaliseringen och i en allt rörligare marknad.
Michael, Försäljningsansvarig på VK Media förklarar att vi ser ett helt annat konsumentbeteende idag, jämfört med förr.
“Förr kunde en kund vara prenumerant på vår papperstidning i 30 år, men idag är kunderna betydligt mer illojala”, förklarar Michael.
Kanalerna blir allt fler, streamingtjänster blir allt vanligare och konkurrensen har hårdnat. VK Media anser därför att det största målet med Rule är att bygga lojalitet och att driva engagemang.
LÖSNING
“Segmentering är A och O och största fördelen med Rule är att man kan göra väldigt mycket själv, utan att behöva vara utvecklare eller kodare”, säger Michael.
Med hjälp av Rules Newsfeed-funktion hämtas artiklar från VK Medias hemsida och med Rules nya Journey Builder kan de automatisera schemaläggningen av utskicken.
På så vis kan VK Media skicka repeterande kampanjer såsom veckans nyheter, helt automatiskt. Artiklarna i veckans nyheter är även anpassade till olika mottagare, beroende på vad deras intressen är. “Den formen av data och insikter får vi in via Rules partner, Triggerbee”, berättar Michael.
Resultat
Med Triggerbee kopplat till kundresan i Rule har VK Media lyckats bygga ett system för både leadsgenerering, lojalitetsbyggande och riktade utskick.
“Vi vill inte heller skicka för mycket mail. Med hjälp av Rules Journey Builder får kunderna mer relevant innehåll, utan att de får fler mail.” , avslutar Michael.
Med hjälp av integrationen mellan Triggerbee och Rule kan VK Media även skicka eventbaserade mail, som till exempel felmeddelanden i samband med att en kund försöker köpa samma kampanj två gånger. Genom en välplanerad och avancerad omnikanalstrategi har VK Media skapat ett sömlöst samspel mellan aktivitet på hemsidan och sin digitala kommunikation.
“Segmentering är A och O och största fördelen med Rule är att man kan göra väldigt mycket själv, utan att behöva vara en utvecklare eller kodare.”
-Michael, Försäljningschef, VK Media