Stick ut i dina prenumeranters inkorg

Visste du att ämnesraden är startpunkten för ditt mail och att den kan vara helt avgörande för hur många som väljer att öppna ditt mail? Jo det är sant! I ämnesraden har du chans att väcka dina prenumeranters uppmärksamhet och locka dem till att öppna just ditt mail – så att du kan nå fram med ditt budskap! Bra va?

Så vad ska man skriva i ämnesraden?

Förutom användarnamnet, är det ämnesraden som kommer att synas i dina prenumeranters inkorg och just därför förtjänar ämnesraden både tid och eftertanke. Ämnesraden är till för att få dina prenumeranter att öppna ditt mail, för att sedan ta del av budskapet kopplat till ämnesraden. Med det sagt, är det viktigt att se till att ämnesraden är så transparent som möjligt och att den speglar innehållet i mailet.

Om rubriken är en så kallad ”clickbait”, alltså bara är något för att få mottagaren att öppna mailet och innehållet reflekterar något annat, kan du nästan räkna med att mottagare framöver kommer att sluta öppna dina mail. Och om ämnesraden är alldeles för lång, eller avslöjar för mycket, är sannolikheten stor att prenumeranten slänger mailet i papperskorgen.
Kom ihåg! Less is more. Var koncis, genomtänkt och ärlig när du formulerar din ämnesrad.

Ämnesraden i e-post

Konkreta ämnesrad exempel till Black Friday

Här nedan kommer vi att dela med oss av tips och tricks på hur du kan tänka när du formulerar den perfekta ämnesraden:

  • Bättre än såhär blir det inte! 
  • Häng med – Ditt Black Friday-erbjudande är redo!
  • Tick tack! Black Friday-erbjudandet är snart slut.
  • Sista chansen nu: Din Black Friday-rabatt väntar på dig

Med korta fraser väcker du intresse, samtidigt som du uppmanar dina prenumeranter till att göra en handling, det vill säga att öppna ditt mail och ta del av ditt erbjudande. Tänk dig själv, vad skulle väcka ditt intresse bäst; “UPP till 30% rabatt på alla våra vitaminer!!” eller “Så här håller du förkylningen borta hela vintern”? Det sistnämnda kommer troligtvis att väcka mer nyfikenhet hos dig och kommer med större sannolikhet bidra till att du öppnar mailet.

Saker att ha i åtanke när det kommer till ämnesraden

  • Enligt en studie gjord av Retention science, är den optimala längden på en ämnesrad 6-10 ord. Längre eller kortare än det gav en sämre öppningsgrad. 
  • Om humor är en del av er varumärkets anda, varför inte använda dig av det i ämnesraden? E-postmeddelanden som innehåller en släng av humor brukar ofta uppskattas. Men tänk på att hålla det inom ramarna och ta det inte för långt.
  • Ämnesrader som innehåller en fråga eller siffra tenderar att få högt engagemang hos mottagare. 
  • Att kontinuerligt A/B testa ämnesraden är ett bra sätt att mäta engagemanget på. Så lista några ämnesrad exempel och testa dig fram!
  • Tänk på att ämnesraden ska fungera minst lika bra i mobilen. 
  • Skapa aktualitet, genom att sätta ett datum eller en deadline så att ditt mail inte glöms bort.

Det finns ingen enkel lösning till framgång när det kommer till e-post marknadsföring, utan det handlar om att kontinuerligt förbättra innehållet och utseendet av sina mail, samt att vara villig att lägga den där extra lilla tiden på detaljerna som gör den riktiga skillnaden. 

Mail inkorg ämnesrad

Sätt igång med att bygga ämnesraden!

Vi hoppas att du nu har fått lite hjälp på traven gällande hur du ska tänka för att sticka ut i dina prenumeranters inkorg och att du nu är redo för årets största köpfest som drar igång den 25/11. Se även vår checklista för Black Friday och Cyber Monday för att se hur ni kan maximera er försäljning. Är du inte redan kund i Rule? Boka en demo här, så hjälper vi dig att komma igång!

Share this article

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

Tiktok marknadsföring för företag

TikTok marknadsföring – så lyckas du!

Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr …

Read More
google integration

Lucka 2: Engagera kunder i fler kanaler med Google Ads Audiences

Vill du kommunicera med dina kunder i fler kanaler och nå ut till nya prospekt?  Med Rules nya integration till Google Ads Audience kan du …

Read More
Inbound marketing

Inbound vs outbound marketing i praktiken

Vad är inbound marketing och outbound marketing, och hur kan du boosta din jul marknadsföring med dessa marknadsföringssätt? Julen står för dörren och det är …

Read More

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.