Ett mycket effektivt tillvägagångssätt för att testa framgången med e-postutskick är att göra ett s.k. A/B-test. Genom att göra det direkt i Rulemailer når man sedan automatiskt direkt ut med det mest mottagliga budskapet. Lätt som en plätt!

AB_bild_blogg

Ett A/B-test innebär helt enkelt att man testar två eller flera versioner av en kampanj mot en slumpvald del av sin målgrupp för att avgöra vilken version som konverterar bäst. Testfunktionen är inbyggd i vår tjänst Rulemailer och när det är genomfört så urskiljs den ”vinnande” version som aningen har flest lästa meddelanden eller det med flest klick. Därefter skapar du nyhetsbrevet lika enkelt som vanligt för att skicka ut det.

Betydande faktorer inom e-postdriven kundkommunikation, för att vara nära och relevant i sin kommunikation, är öppningsgrad eller antal klick. Dessa är tydliga värden på vilket meddelande som är mest framgångsrikt hos ens mottagare.

Istället för att chansa på vilken ämnesrad som får mottagarna att öppna nyhetsbrevet kan man testa ett antal olika på en mindre grupp och låta den vinnande versionen gå ut skarpt till resterande medlemslista. Det som gör A/B-testet så kraftfullt är att du testar dig fram till det bästa utfallet hos just din egen målgrupp. Inga tips, råd, undersökningar eller branschstatistik kan mäta sig mot de faktiska svar som ett A/B-test kommer ge dig.

Dina tester kommer ge störst effekt om du lägger upp en långsiktig plan och testar dig fram bit för bit. Sedan är det viktigt att ta tillvara på resultaten och använda dem i framtida kampanjer för att spara tid och därmed göra arbetet så effektivt som möjligt. När man precis tagit sig tiden att skapa ett nyhetsbrev kan det kännas överväldigande att dessutom börja fundera på A/B-tester. För att underlätta och hjälpa dig komma igång har vi därför listat de vanligaste faktorerna som effektivt kan testas i e-postkampanjer.

Optimera dina kampanjer genom att testa följande:

  • Veckodagar – Vilken dag har bäst öppningsfrekvens
  • Tider – Morgon, dag eller kvällstid, vad ger bäst öppningsfrekvens
  • Avsändare – Vilken avsändare ger bäst öppningsfrekvens
  • Ämnesrader/Pre-header – Vilken ämnesrad och pre-header ger bäst öppningsgrad
  • Texter/Innehåll / Färger– Vad påverkar klickfrekvensen
  • Knappar – Vilka formuleringar ger bäst klickfrekvens
  • Personifieringar – Prova att fläta in förnamn och personligt innehåll (även i ämnesraden)
  • Erbjudanden – Vilka erbjudanden ger högst klickfrekvens
    • Lägg upp en plan. Vad ska testas och i vilken ordning
    • Bestäm om resultatet ska mätas i flest antal öppningar eller klick
    • Testa en sak i taget och upprepa testet för att säkerställa utfallet

 

Alla användare har tillgång till vår funktion för A/B-tester. Du bestämmer själva som sagt antalet som ska ingå i testgruppen, hur lång tid testet ska vara samt vad som utser vinnaren, klick- eller öppningsfrekvens. Det tar inte mer än några sekunder att ställa in. Lycka till!

Vi hjälper dig gärna med att börja A/B-testa dina nyhetsbrev. Kontakta oss idag på [email protected]