Rikta dina utskick rätt med hjälp av segmentering

Hur vi riktar våra utskick kan vara helt avgörande för utfallet. Funderar du ibland på vilka dina kunder är och hur du kommunicerar med dem? Frågan om hur kundstocken ska filtreras och segmenteras kräver både eftertanke och kunskap.

En 40-plussare utan större estetiska ambitioner av det manliga könet får ett riktat SMS där avsändaren är en kommersiell hälsobutik som är väldigt duktig på att samla in kundernas uppgifter av alla slag. Det är dit han går ibland vid behov av huvudvärkstabletter. För att hämta ut enstaka recept. Fixa fräscha tandborstar eller köpa solskydd inför semestern. Men oftast är det Nick’s sockerfria kexchoklad som är orsaken till hans besök hos denna kedja.

SMS:ets budskap: ”I morgon är du välkommen att boka en hudanalys hos oss. Du får en rengöring på köpet vid valfri ansiktskräm”.

Hmmm… Okej. Visst är han medlem i kundklubben, och har angivit sitt telefonnummer. De har personnumret, hans adress, könstillhörighet och en listning på allt som han har handlat de senaste tre åren. Hur kommer det sig då att han får ett sådant SMS? Vilken är butikens ambition med att använda just den marknadskanalen mot just honom? Och hur har de skapat den filtrering som gör att han får budskapet om hudanalys och rengöring?

Gissningen är att de har skickat ett SMS till alla som bor inom ett visst postnummerområde i anslutning till de butiker som erbjuder hudanalys. Eller kanske till alla som har gjort minst ett inköp (vilket som helst) under det senaste halvåret. Här har vi ett tydligt exempel på hur avgörande det är om kunden nås av rätt budskap, baserat på om man använt sig av segmentering eller inte.

Risken för avregistrering finns..

Risken finns ju att om det rasar in meddelanden från denna butik till icke motiverade mottagare, så väljer de att avregistrera sig från framtida utskick. Då blir de värdefulla kontaktuppgifterna snart värdelösa. Om den manlige 40-plussaren den närmsta tiden får meddelanden om graviditetstest, hålfotsinlägg för pensionärer, babypuder och anti-klimakteriepiller så ökar sannolikheten för en avregistrering.

Eller är det så att avsändaren har filtrerat ut honom bland kunder som köper massor av choklad (och som därför kan förväntas ha en dålig hy och således kan tänkas vara potentiella kunder för en hudanalys)? Det skulle i sådana fall vara ett exempel på en ganska kreativ marknadsföring. Ibland är gränsen hårfin mellan ett lyckat resultat och en spamkänsla efter ett utskick.

Så här sa en klok person: ”Hur de än har tänkt så är det lyckat – personen i fråga har ju berättat om SMS:et för alla och har grubblat över budskapet i flera veckor. Det är ju nästan lika positivt för avsändaren som om han hade gått in och bokat en hudanalys av dem…”.

Oavsett anledningen till att erbjudandet om hudanalys och rengöringskräm landade hos en icke fåfäng 40-plussare av det manliga könet, så väcker det många tankar!

TIPS: Om du har ett brett budskap och svårt att segmentera tillräckligt relevant, se till att ha med andra triggers i budskapet. Är din tjänst eller produkt riktad mestadels mot kvinnor i 50-årsåldern så kan du få med att ”Om inte detta passar dig så kanske din fru, mamma eller syster är intresserad!”. 

kundklubb

 

Vill du komma igång med segmentering i Rule?

Testa vår plattform gratis i 30 dagar och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

customer journey - kundresan

Rule Journey Builder: Nu slår vi officiellt upp portarna

Nu slår vi upp portarna för vår nya plattform Journey Builder. Tillskottet representerar framtidens digitala kommunikation: Ännu mer personalisering och datastyrt innehåll, med mindre röra …

Read More

iOS 15: Vad du som e-postmarknadsförare behöver veta om Apples uppdatering och Mail Privacy Protection

Apples uppdatering iOS 15 som planeras att lanseras i september, har nog inte en enda e-postmarknadsförare missat. Uppdateringen innebär bland annat striktare åtgärder gällande deras …

Read More
schrems

Domen Schrems II: Därför är Rule ett tryggt och smart val

Allt du behöver veta om Schrems II och Rules datahantering Schrems II Domen som trädde i kraft förra året innebär att det är svårare och …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang