
Hemligheten bakom Hernö Gins träffsäkra nyhetsbrev – en designresa i Rule

- Vilka är Hernö Gin?
Hernö Gin grundades 2011 i Dala, utanför Härnösand av Jon Hillgren, och är idag världens ledande och mest prisbelönta tillverkare av hantverksgin. De är stolta över att vara Sveriges första destilleri helt dedikerade till gin, med över 100 internationella utmärkelser. Med fokus på hantverk, öppenhet i varje steg och högsta kvalitet vill Hernö Gin göra premiumgin till något alla kan njuta av hemma. Med ett litet men passionerat marknadsteam, lyckas de skapa en sammanhängande branding i allt innehåll, i sitt nyhetsbrev, i sina sociala medier och på hemsidan.
- Hernö Gin Kundcase
Ett växande varumärke i behov av bättre verktyg
Med ett starkt varumärke och en engagerad målgrupp kände teamet på Hernö Gin att den tidigare e-postplattform de använde, inte längre höll måttet. Många avgörande funktioner saknades som begränsade möjligheten att skapa upp e-postutskick som reflekterade varumärket. Till exempel, saknade de möjligheten att skapa upp automatiska mejlflöden, redigeringsmöjligheterna var också begränsade och det var svårt att jobba med designen och segmenteringen på ett effektivt och smidigt sätt.
När intresset växte för att bygga starkare relationer med sina gin-älskande kunder, insåg de att de behövde ett mer flexibelt verktyg. De såg den stora potentialen med e-postutskick för att öka engagemanget och merförsäljningen och letade efter en plattform som kunde låta Hernö Gins varumärke skina.



”Vi är supernöjda med Rule som val av plattform. Jag rekommenderar det verkligen till andra företag som vill levla upp kommunikationen med sin målgrupp.”
Emelie Kjaergaard, Kommunikationschef hos Hernö Gin.


- Hernö Gin Kundcase
Smidigare plattform och mer kreativ frihet med Rule
Med Rule fick Hernö Gin precis det de saknat: ett verktyg som gör det enkelt och smidigt att skapa snygga, varumärkesanpassade utskick, utan att behöva hoppa mellan flera verktyg. För att kunna använda en bas i alla utskick har man byggt upp egna mallar i Rule, vilket sparar både tid och säkrar en konsekvent visuell stil. Dessutom började man experimentera med segmentering och automationer vilket ledde till att de hittade ett nytt arbetssätt för sina e-postutskick.
Plötsligt kunde de kommunicera med sina medlemmar utifrån intresse, plats och engagemangsnivå. De satte upp nya automatiska onboarding-flöden som välkomnade nya prenumeranter, och integrationen som Rule har med e-handelsplattformen Shopify, öppnar upp möjligheten för att de snart ska kunna lansera olika “glömt i varukorgen”-flöden.

“Rules plattform är väldigt, väldigt smidigt. Vi slipper jobba i massa olika verktyg och kan göra allt direkt i Rule – det är väldigt bekvämt”
Emelie Kjaergaard, Kommunikationschef hos Hernö Gin.
Imponerande statistik i siffror
70%
ökning i kundbasen på mindre än sex månader.
200%
högre öppningsfrekvens på nyhetsbrev jämfört med branschgenomsnittet.
650%
högre klickfrekvens på nyhetsbrev jämfört med branschgenomsnittet.
- Hernö Gin Kundcase
Resultatet – ett community som växer i takt med engagemanget
Sedan bytet till Rule har Hernö Gin sett en imponerande tillväxt där de har ökat sin kundbas med nästan 70% på mindre än sex månader. Men det handlar om mer än bara om fler prenumeranter. Öppningsgraderna är höga med ett snitt på över 65%, avhoppen låga, och engagemanget med ett klicksnitt på över 15% är väldigt beundransvärt.
“Jag känner mig stolt över att folk registrerar sig – statistiken visar att innehållet är kvalitativt, väl genomtänkt och uppskattat,” säger Emelie.
Teamet på Hernö Gin är väldigt selektiva med vad det skickar ut till sin målgrupp. Nyhetsbreven fungerar som en förlängning av varumärket. Målet är att inspirera, bygga relationer och driva merförsäljning. Varje utskick är visuellt genomtänkt, intuitivt och klickvänligt. Genom att följa upp statistik och klickbeteenden, ser de exakt vad prenumeranterna uppskattar mest och anpassar innehållet därefter.


Framgångsrika tips från Hernö Gin
1.
Börja alltid med att utgå från en mall som känns stabil och som kan fungera som en grund. Men fastna inte där, utan det viktiga är att anpassa och kontinuerligt utveckla mallen så den inte känns utdaterad eller omodern.
2.
Våga vara personlig och rolig! Det kan vara genom att utmana ditt varumärke och till exempel säsongsanpassa de visuella elementen. Så länge man inte kompromissar med varumärkets kärna kan det göra att nyhetsbreven blir mer relevanta och engagerande.
3.
Fundera över vilket värde ditt innehåll ger mottagaren. Genom att skapa innehåll som inspirerar och känns meningsfullt stärker du relationen till din målgrupp, och det är just den relationen som driver försäljningen.

“Vi jobbar mycket med att förstå vad som faktiskt är värdefullt för våra prenumeranter – inte bara vad vi vill pusha,”
Emelie Kjaergaard, Kommunikationschef hos Hernö Gin.



Ovanför syns olika e-postutskick från Hernö Gin från den senaste tiden.