gmail logoGmail meddelade nyligen att man lanserat en automatisk avregistreringsfunktion, en s.k. “auto-unsubscribe”, i mailkorgen ”kampanjer”. Detta ska göra det lättare för gmailanvändare att avregistrera sig från nyhetsbrev de inte längre vill ha.

Marknadsförare har frågat om det här är något bra eller dåligt och hur funktionen ska implementeras. Vi på Rule Communication tänkte därför ge er ett bra tillfälle att få bättre kunskap i vad detta innebär. I detta första inlägg av två går vi igenom vad funktionen innebär samt varför den är viktig.

Gmails automatiska avregistrering: Vad är det?

I de flesta meddelanden med möjlighet att avregistrera sin prenumeration kommer nu gmailanvändare att se en avregistreringslänk bredvid avsändaren, längst upp i meddelandet.

Nya avregistreingslänken

Nya avregistreingslänken i Gmail

Detta gör att man kan avregistrera sig utan att behöva leta upp avregistreringslänken som vanligtvis är placerad längst ner i meddelandet.

Om du tittar på avsändaradressen  kommer du märka en länk till höger som tydligt säger ”Unsubscribe”. Gmailanvändare kan klicka på denna länk och avregistrera sig från framtida utskick. Gmail har dock varnat att detta kan ta upp till ett par dagar då det helt och hållet är beroende av hur snabb avregistreringsprocessen är.

Varför du vill göra det enkelt för dina prenumeranter att lämna

Vissa epostmarknadsförare tror att detta lägger sten på börda då det kommer direkt inpå Gmails nya flik-inbox. Nej-sägarna är rädda för att folk inte bara ska ignorera utskicken under promotionfliken, utan nu även avregistrera sig i stora skaror, vilket kommer sänka antalet prenumeranter.

Gmal unsubscribe,hghl

Notera unsubscribe-länken till höger

Detta är möjligt, med inte särskilt troligt. Faktum är att antal klagomål hos företagen troligtvis kommer minska, vilket kommer bättra leveransgraden och öka framkomligheten.

Genom att ge prenumeranter ett smidigt sätt att avregistrera kommer risken att utskicket klassas som spam minska. Vidare kommer prenumeranten troligen klicka på avregistreringslänken snarare än att ignorera framtida nyhetsbrev, eftersom länken kommer från en pålitlig källa (Gmail). Och som många vet så använder Gmail engagemang som medel för att avgöra framtida inboxplacering, vilket gör att ignorerade meddelanden kan vara skadligare än en avregistrering.

I ett nötskal är detta något bra för marknadsförare och man borde ta en funderare på att implementera auto-avregistreringsfunktionen om de inte redan gjort det.

Har detta varit lärorikt? Håll utkik på bloggen efter del 2 om Gmails automatiska avregistrering!

Läs mer om RuleMailer och leveranssäkerhet.

Av: Elias Hemmilä