Hur man hanterar stigande avregistreringar

 

Du har analyserat statistik från de senaste utskicken och märkt att antalet avregistreringar har ökat de senaste månaderna. Vad kan du göra för att vända på det?

En sak du inte kan göra är att ignorera det. Ett högt antal avregistreringar kan skada ditt rykte som avsändare och kan även påverka din möjlighet att nå mottagarens inkorg. Om det fortsätter tillräckligt länge, kan det påverka din e-postkonvertering och till och med påverka de totala intäkterna. Om dina köpare/mottagare är trötta på att höra från dig via e-post eller inte är intresserade av dina marknadsföringsinsatser, kan du göra specifika ändringar för att förbättra engagemanget.

I det här blogginlägget visar vi dig hur du kan implementera en ny taktik för att förbättra din e-postmarknadsföring och sakta ned antalet avregistreringar.

Ett fåtal segment är inte tillräckligt

Om dina avregistreringar fortsätter att öka kan det bero på att du inte levererar relevanta eller aktuella meddelanden till din publik. Studier har visat att 50% av konsumenterna avregistrerar sig från en e-postlista på grund av irrelevanta e-postmeddelanden. Konsumenter kommer ofta att säga upp prenumerationen när ett visst e-mail driver dem över kanten till irritation. Det kan vara att ett meddelande är olämpligt eller är långt ifrån varumärkesandan. Det är upp till dig att se till att varje kommunikation är genomtänkt och representerar varumärket.

Det finns inget sätt att garantera att dina mottagare förbli engagerade, men du kan se till att skicka meddelanden och kampanjer som är relevanta för deras behov och önskemål genom att segmentera kommunikationen.

Segmentering kan vara mycket mer än att bara skicka ut e-post till en specifik demografi som ålder och kön. Du kan borra ned dig ännu mer för att skapa mer specifika segment baserat på kundens livscykel, vilket minskar chansen att dina mottagare och kunder väljer att avregistrera sig. Du kan läsa mer om Livscykelmarknadsföring och hur du enkelt kan använda dig av det i vårt blogginlägg om kundresor och möjligheter.

Utnyttja flera kanaler

Om avregistreringstrenden fortsätter, kan det vara för att du skickar ut för många e-postmeddelanden. Om din publik upplever det som om du skickar en flod av meddelanden, kan de avbryta prenumerationen bara för att städa upp inkorgen. I sådana fall måste du minska antalet e-postmeddelanden som du skickar. Men hur gör du det utan att förlora engagemang och missa viktig kundkommunikation?

Istället för att kommunicera allt via e-post, prova alternativa kanaler. Till exempel mobilkampanjer kan vara ett enkelt sätt att driva konvertering utanför e-postmarknadsföring. På så sätt kan du, istället för att skicka 5 e-postmeddelanden till en kund på en vecka, skicka 3 e-postmeddelanden och 2 SMS istället. Detta känns mycket mindre påträngande för dina köpare/mottagare, samtidigt som du tillåter dig att effektivt kommunicera med dina mottagare. Du kan läsa mer om Rule’s SMS funktion.

Testa vad som faller mottagarna i smaken

AB-test är i huvudsak ett experiment där två eller flera varianter av en sida visas slumpmässigt till användare, och statistisk-analys används för att bestämma vilken variant som fungerar bättre mot ett visst mål. I Rule kan du skapa A/B tester för att optimera ditt innehåll och komma till insikt kring vad för innehåll som verkar falla mottagarna i smaken. Läs mer om A/B testning i Rule här.

Smarta “Unsubscribe” landningssidor

“Hur ska jag övertala dem att stanna om de redan har tänkt avregga sig?”

Ett av de bästa sätten att knyta sig till en publik är genom känslor – vanligtvis humor. Några av de bästa unsubscribe sidorna där ute har skapats för att försöka charma sina mottagare med hjälp av humor. Självklart beror det på vad man är för typ av företag eller organisation.

Ge dem en anledning att  stanna. Påminn dem om allt underbart innehåll du har på lager. Lägg till en engångsrabatt på en produkt eller tjänst som de kan använda (med viss begränsad tid). Läs mer här om hur man lägger till egna landningssidor i Rule här.

E-post ska användas varsamt av alla märken. Medan dina köpare/mottagare har valt att opt-in, betyder det inte att de inte kommer att bestämma sig för opt-out om du missbrukar deras förtroende. Om du ser att antalet avregistreringar klättrar kan det vara dags att se över hur ditt varumärke använder e-post. Genom att kombinera segmentering, anpassning och alternativa kanaler kan du förbättra email-engagemanget och kontrollera dina avregistreringar.

Kontakta [email protected] om du har frågor kring avregistreringar, så hjälper vi dig!

About the Author:

Leave A Comment