Är du redo för GDPR? Vi ger dig en checklista✓

Den 25 maj 2018 är satt som deadline för företag att följa EU:s allmänna dataskyddsförordning som är utformad för att förena dataskyddsbestämmelser i alla EU-medlemsstater. Det eller betala böter på upp till 20 miljoner euro eller 4% av globala intäkter, beroende på vilket som är störst. Att fokusera på personuppgifter bör driva hela din GDPR-strategi, policy och tekniska beslut fortsättningsvis.

GDPR checklista

Vi på Rule vill hjälpa dig komma till skott med din GDPR strategi, om du inte redan gjort det, genom att sammanställa en checklista för dig:

1. Granska din data

Ta en omfattande titt på all din data. Utvärdera vilken typ av data du har, hur känslig den är, var den hålls och hur du bearbetar den. Se till att du och ditt team förstår skillnaden mellan de strukturerade och ostrukturerade data som du för närvarande hanterar.

gdpr checklista

Syftet bakom ett vinstdrivande företag är att attrahera och behålla de kunderna som genererar intäkter så glada som möjligt. Kunder spenderar mer tid och pengar på varumärken de är lojala gentemot. Lojala kunder pratar även gott om varumärket till anhöriga och hjälper till att driva ytterligare försäljning genom word-of-mouth.

2. Definiera dina processer och procedurer

När du har tittat på de uppgifter som din organisation hanterar är det förmodligen säkert att anta att du har att göra med en viss mängd känsliga data. Med det i åtanke kommer ditt nästa steg att vara att definiera processerna och rutinerna kring hur du hanterar den datan.

  • Fråga dig själv: kan du definiera vem som har tillgång till de mapparna och skapa ett protokoll för hur dessa filer delas internt och externt? och viktigast av allt, hur hanterar du vart data lagras, i EU, i USA etc.?

3. Implementera dina processer och procedurer

Allt du har identifierat och skissat på i steg 1 och 2 är avgörande när det kommer till implementeringsfasen. När det gäller att genomföra dina nya eller förbättrade processer och procedurer rekommenderar vi att du anställer en dataskyddsmedarbetare (DPO), även om det kanske inte verkar nödvändigt. Investeringar i en DPO kan vara ett bra val eftersom det ger dig en dedikerad resurs vars enda arbete är att hålla din verksamhet kompatibel från topp till botten.

4. Skapa ett övervakningssystem

Det är viktigt att ha fullständig synlighet i ditt företags processer för hantering av data. Prioritera avstämningssaktivitet och korrigerande åtgärder baserade på områden med högsta risk. Det enklaste sättet att behålla synligheten är att vara mycket kommunikativ och hålla en öppen kommunikationslinje med alla inblandade, granska och uppdatera sekretesspolicys regelbundet.

5. Planera för det ”värsta-fall” scenariot

Om ditt företag befinner sig mitt i ett brott, föreslår vi att du lägger upp en plan för korrekt kommunikation, samt förebyggande åtgärdskurser som ditt företag kan försöka vidta. Även om inte varje överträdelse behöver rapporteras är det bästa sättet att behandla alla brott med lika stor betydelse och att du är väl förberedd för även de värsta fallen.

Använd vår GDPR checklista

Medan den nya GDPR innebär ett antal förändringar och övergången skapar en betydande mängd extraarbete för organisationer, är det bra. Den nya GDPR håller oss ansvariga för hur vi behandlar och hanterar känslig information, gör oss själva och de människor vi gör affärer med säkrare i den digitala världen vi lever i – inte bara idag utan även i framtiden.

Förhoppningsvis kommer denna checklista hjälpa din organisation i övergången, oavsett om du bara är igång eller redan på väg!

I del 2 av vår GDPR serie dyker vi ned i frågor kring personuppgifter, samtycke och annan viktig information för dig att ta del av. Läs del 2 här.

Behöver du hjälp med din GDPR strategi? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Testa Rule gratis i 30 dagar.

Share this article
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email

Driv engagemang och tillväxt genom smart kommunikation

triggerbee

Välkomstmailet – ett av de viktigaste mailen du kan skicka

Detta är ett gästinlägg av Niclas Sjölander,  Marketing Assistant på Triggerbee. Det finns bara en kanal som används av ALLA dina kunder. (Nej, det är …

Read More
AI-analys e-handel Infobaleen och Rule

Ökad relevans, lojalitet och försäljning med AI-driven analys för e-handel

Bättre resultat och mindre arbete med AI-driven analys I dina kunders transaktioner finns många av svaren på frågorna om dem och deras beteenden: Vilka olika …

Read More
Viseo guest blog post seo

SEO för din e-handel – så lyckas du!

Detta är ett gästinlägg från Martin Sandberg, CMO på Viseo. Att få sin hemsida att ranka högt på Google kan vara en utmaning om man …

Read More

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.

Explore Rule free for 30 days, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. We’re here to help you get started!

 

  • Pre-made templates and free test emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees
  • Choose from our flexible subscriptions

 

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Utforska Rule gratis i 30 dagar, utan att ens behöva registrera ett betalkort.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. Vi hjälper dig att komma igång!

 

  • Färdiga mallar och gratis testutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter
  • Välj sedan bland våra flexibla abonnemang