Varför nyhetsbrev?

Har du funderat på att börja skicka snygga och effektfulla nyhetsbrev?

 Här får du en genomgång om varför du borde sätta igång!

Vad är ett nyhetsbrev?

Nyhetsbrev är den mest effektiva formen av digital marknadsföring. Det är en kommunikationskanal där du kan vara mer personlig, komma närmare dina kunder och underbygga lojalitet. Trots den snabba utbredningen av sociala medier anser 67 procent av marknadsförare världen över att e-post är den bästa kanalen för digital marknadsföring. Antalet öppnade mail och klick i nyhetsbrev ökar för varje år som går.

Ett intressant och effektfullt nyhetsbrev bygger ditt varumärke långsiktigt och ger bra förutsättningar till merförsäljning och bättrad konvertering. Du kan berätta om nya produkter eller tjänster, ge dina kunder ett specialerbjudande och generera mer trafik till din hemsida.

Varför nyhetsbrev?

Att skicka nyhetsbrev behöver inte vara krångligt och tidskrävande. Det ska gå snabbt, enkelt och vara roligt att planera och skicka ut nyhetsbreven.

Nyhetsbrev är både ett billigt och skalbart alternativ som gör det möjligt att nå ut till nuvarande och framtida kunder. För en mycket låg kostnad går det att nå ut till tusentals samtidigt, över hela världen. Genom att personifiera dina nyhetsbrev kan du även se till att mottagaren får den information hen finner mest relevant.

Andra fördelar med nyhetsbrev är att de går att följa upp och mäta dess effektivitet med statistik och analyser. Det går exempelvis att se vad alla medlemmar klickat på, om de gjort ett köp, vad de köpte och om de avregistrerat sig.

Segmentera utskicken

Segmentering är en viktig bit inom all marknadsföring och e-postmarknadsföring är inget undantag. Välj vilka i er målgrupp kampanjen ska riktas till. Genom att rikta meddelanden till rätt målgrupp kan du försäkra dig om att ditt meddelande träffar rätt. Ta reda på viktig data om dina kunder och använd den för att skicka relevant innehåll.

Ta reda på kundens beteende

Få lärdom om era kunders individuella beteenden genom god kundhantering. Spåra era kunder hela vägen från det att de öppnar mailet till avslutat köp på er sajt. Hämta automatiskt innehåll från era kampanjer och se intäkterna ifrån nyhetsbrevet i kronor och ören. Detta möjliggör uppföljning och kontinuerlig förbättring av era utskick för att nå maximal effekt.

Förbättra innehållsmarknadsföringen

Använd nyhetsbrev för att förmedla den större bilden. Berätta om hur kunderna använder era produkter och vilka resultat de själva ser. Krydda era utskick med annat än erbjudanden och få bättre uppskalning. Genom att kommunicera intressant innehåll till era kunder kan nyhetsbrev bli ett bra bidrag i innehållsmarknadsföringen.

Utnyttja den nya teknologin

Idag läser nästan hälften av mottagarna sitt nyhetsbrev i en mobiltelefon. Alltfler beslutsfattare läser sina mail i en mobil enhet vilket gör att dina utskick inte längre är avgränsat bara till datorer. Se till att dina utskick är responsiva, så att de även kan läsas i enheter som smartphone och surfplatta.

Snygga och proffsiga utskick

Sist men inte minst gäller det att era utskick ser bra och professionella ut. Skicka ett nyhetsbrev som både innehåller bra information och är estetiskt tilltalande. Infoga eran logga, snygga bilder och länkar för att göra utskicket mer levande. Möjliggör även för dina mottagare att dela nyhetsbrevet i sociala medier. Ett väl genomtänkt och snyggt nyhetsbrev ger mottagaren ett positivt intryck av er verksamhet. Lägg ner tid på att få till ett estetiskt tilltalande utskick med proffsigt utseende!