scoop.it logo

Häromdagen publicerade Scoop.it en intressant artikel om nyhetsbrev. Scoop är ett företag som hjälper andra företag och organisationer med kommunikation och innehåll. I artikeln får vi läsa om vilka lärdomar och slutsatser de dragit av att ha börjat använda mailutskick som en del i deras innehållsmarknadsföring. Efter två års användning av nyhetsbrev visade det sig att det utgjort en viktig mekanism i deras egen innehållsmarknadsföring.

Att komma igång

Flytten från produktnyheter och reklam till innehåll

Använd nyhetsbrev för att kommunicera om mer än produkt- och företagsnyheter. Genom att visa den större bilden och berätta hela historien finns det möjligheter till delning, utbildning och bättre kännedom. Man undviker också att framstå som självcentrerad då man kan visa att det handlar om användarna och deras intressen. Mailutskick med innehåll är mer inspirerande för målgruppen än faktiska rabatter och reklam för premiumprodukter.

Timing

Tiden för utskicket är inte helt kritiskt

Det finns många studier om den bästa tiden för utskicket av en kampanj eller nyhetsbrev. Utskicken presterar något bättre på måndagseftermiddagar, men skillnaderna ser dock inte ut att vara statistiskt viktiga.

Innehållet i ämnesraden

Siffror i ämnesraden viktigare än blytunga varumärken

9 av de 10 bäst presterande nyhetsbreven för Scoop hade siffror i ämnesraden. Vinnaren var ett mail med fem (5) tips kring sociala medier som hade en enastående 45-procentig öppningsfrekvens. Vad som dock inte riktigt hjälper engagemanget är att citera Facebook, Twitter eller andra blytunga varumärken från internet. Det visade sig att nyhetsbrev med starka varumärken i ämnesraden inte hade någon starkare påverkan än de utan. 

Ha innehåll att förmedla

Att inte ha tillräckligt med relevant innehåll att förmedla är det överlägset största hindret

Fastän skickandet av effektfulla nyhetsbrev är ett konstverk är frekvensen av innehållsrika nyhetsbrev det främsta kriteriet för inverkan. Scoops bästa mailutskick var flera nivåer mer effektfullt än snittet. De tio nyhetsbreven som levererade bäst effekt avvek även dem avsevärt från snittet . De hade alltså haft mycket att förlora på att inte skicka några nyhetsbrev överhuvudtaget.

Inkludera nyhetsbrev i innehållsstrategin!

Nyhetsbrev ger bättre förståelse

Sammantaget hade Scoop varit långsamma med att se fördelarna med nyhetsbrev. Efter att de började arbeta med nyhetsbrev i sin innehållsstrategi ökade öppningsfrekvensen rejält. Genom att börja skicka innehållsrika nyhetsbrev varje vecka istället för 1-2 kampanjer per månad otpimerades hela innehållsstrategin. Det fördjupar insikten hos målgruppen vilket ger bättre förståelse och bättre möjligheter att anpassa innehållet för målgruppen.

Källa: Scoop.it

Av: Elias Hemmilä