Idag tittar vi på ett skolboksexempel på hur man effektivt och säljande kan arbeta med sitt nyhetsbrev för att skapa mervärde och öka försäljningen. E-handelsjätten Zalando (kläder) har verkligen tänkt igenom processen kring hur de ska attrahera nya prenumeranter till deras nyhetsbrev och utnyttjar stegen enligt konstens alla regler. Såhär har de byggt upp sin anmälningsprocess:


1. Tydligt anmälningsformulär

På flera sidor ligger detta diskreta men tydliga anmälningsformulär för nyhetsbrevet.
– Starkt och direkt säljande incitament (i detta fall en rabattkupong på 100 kr).
– Frågar med hjälp av skicka-knappen om du är man eller kvinna. (relevant innehåll redan från dag ett)
– Berättar kort om nyhetsbrevets innehåll och att din informationen lämnas i trygga händer.

Anmälningsformulär Nyhetsbrev

2. Informativ sida med mer information kring nyhetsbrevet

Efter ett klick på kupongen eller andra länkar till nyhetsbrevsfunktionen hamnar man här:
– Förtydligande kring nyhetsbrevens framtida innehåll.
– Fullständiga villkor för rabattkupongen.
(Här saknar vi en kort information kring hur ofta man kommer att få nyhetsbrevet)

Tydlig anmälningssida nyhetsbrev

3. Tydlig bekräftelsesida

Efter att du fyllt i din e-postadress och valt om du är man eller kvinna:
– Informerar hur rabattkupongen används i köpprocessen.
– Påminner om att kontrollera att man faktiskt mottagit sitt välkomstbrev.
– För tillbaka kunden till shoppen med en tydlig knapp.

Bekräftelsesida nyhetsbrev

4. Säljande välkomstbrev

Direkt efter att du fyllt i formuläret så skickas ett välkomstmail med din rabattkupong:
– Uppmaning att lägga till avsändaradress i adressboken redan i pre-headern.
– Riktat relevant innehåll (till i det här fallet, en manlig nyhetsbrevsprenumerant).
– Rabattkupongen med tydlig call to action.

Nyhetsbrev Välkomstbrev

Rule Communication har lång erfarenhet av digital kommunikation och nyhetsbrev. Vi hjälper er gärna att bli vassare i era egna processer och e-postmarknadsföring. Hör av er till oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Sebastian Müller