Kvarglömda varukorgar – stora intäktsmöjligheter

Minska antalet kvarglömda varukorgar med RuleMailer

Nu lanserar Rule Communication en ny funktion till e-handlare för att hantera kvarglömda varukorgar.
(s.k. Cart Abandonment).

Vår nya funktion påminner kunder som lämnat webbshoppen men fortfarande har produkter i sin varukorg. Det ingår stöd för tack-mail, orderbekräftelser och andra dynamiska och händelsestyrda mail. Undersökningar visar nämligen att 66% av de som shoppar online glömmer sina varukorgar innan köpet slutförs, med ett genomsnittligt värde för varje varukorg på 760 kr finns det därför stora intäktsmöjligheter om man jobbar aktivt med att minska antalet kvarglömda varukorgar.

Det lönar sig att påminna – flera gånger

Statistik från 163 miljoner online-köp i USA visar att den vanligaste anledningen (65%) till oavslutade köp är att kunden vill vänta några dagar. Det kan röra sig om att man inte räknade med fraktkostnaden, att man vill se om någon konkurrent har ett bättre erbjudande, eller helt enkelt fundera en extra gång. Statistiken visar att kunder väntar 1-5 dagar.

Antalet stora återförsäljare som skickade påminnelser om övergivna kundkorgar ökade med 30% under 2012. Andelen förväntas öka betydligt i år och det bör skickas mer än en påminnelse. Tester visar att konverteringsgraden för den första påminnelsen konverterar kring  20%, och den andra ca 15%.

Tester visar att för den första påminnelsen så leder 1 av 5 till avslutat köp (c:a 20%). För nästa påminnelse så fullföljer 1 av 6 sitt köp (c:a 16%).

För maximal konvertering, skicka påminnelser via epost:

  • Påminnelse 1 –  inom 3h
  • Påminnelse 2 – 2 dagar senare + liten rabatt (eller annat erbjudande som incitament)
  • Påminnelse 3 – 5 dagar senare + lite större rabatt

Minska_Antalet_Kvarglomda_Varukorgar

Såhär kan du minska antalet kvarglömda varukorgar:

  1. Påminn de som glömmer sin varukorg med ett par välriktade mail.
  2. Erbjud rabatterade och tidsbundna specialerbjudanden.
  3. Om möjligt, sänk eller bjud på fraktkostnaden.
  4. Visa upp säkerhetsikoner för att skapa trygghet och kommunicera att sajten är pålitlig.
  5. Skapa tillit med garantier och visa upp kontaktinformation med telefonnummer.
  6. Gör det enkelt att komma tillbaka till kundvagnen om kunden vill slutföra köpet senare.
  7. Uppmuntra kunderna till att utvärdera köpet efter avslut och belöna dem som utvärderar.

Hur arbetar ni för att minska antalet kvarglömda varukorgar?
Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation och demonstration av våra nya funktioner i RuleMailer.

Källor: Keystones, Listrak A, Listrak B, Practical Ecommerce, Get Elastic A, Get Elastic B

Av: Sebastian Müller

About the Author:

Leave A Comment