Gmail statistik
I förra veckan ändrade Gmail sin metod att hantera bilder som skickas via e-post, vilket påverkar statistiken. Du kanske redan har uppmärksammat att nyhetsbrev till personer med Gmail-adresser endast registreras som öppnade en gång per person. Det går inte längre att se hur många gånger en mottagare öppnat sitt nyhetsbrev, utan endast om mottagaren öppnade eller inte.

Anledningen beror som ovan sagt på Google och den nyfikne undrar naturligtvis vad som har hänt.

När bilderna i mailen laddas skickas en begäran till vår server. Då mottagaren godkänt att ta emot bilder i nyhetsbrevet registrerades detta som en öppning i statistiken i RuleMailer.

Det som har förändrats nu är att när en mottagare godkänner att ta emot bilder i mailet, skickas bilden via Googles egen server. Google kopierar alltså bilden i nyhetsbrevet, och visar sedan sin kopierade bild i nyhetsbrevet som finns tillfälligt lagrad på deras egen server.

Detta leder till ett antal konsekvenser för mottagare med Gmail eller en Google apps domän.
[fancy_list style=”arrow_list”]

  • Endast den första öppningen registreras och går att se i statistiken. Om en mottagare läser samma nyhetsbrev flera gånger så går det inte att se detta längre.
  • Det går inte längre att pålitligt se vilken typ av enhet nyhetsbrevet lästes i. Man kan alltså inte längre avgöra med säkerhet om nyhetsbrevet öppnades i datorn, mobilen, eller i surfplattan.
  • Det går inte längre att se vart nyhetsbrevet öppnades. Funktionen som kartlägger geografisk position då en användare öppnar sitt nyhetsbrev har slagits ut. Den geografiska position som visas nu är koordinaterna till den server varifrån Googles kopia av originalbilden finns lagrad.

[/fancy_list]

Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att Gmails nya metod för bildhantering fungerar som ett filter mellan mottagaren och avsändaren. Filtret blockerar trafik mellan mottagaren och avsändaren så att viss information om mottagaren inte längre går att utläsa för avsändaren.

Detta kanske låter värre än vad det egentligen är. Det går fortfarande att registrera första gången mottagaren öppnar sitt nyhetsbrev. Det går alltså precis som innan att avgöra om en mottagare öppnat eller inte, och vid vilken tid det skedde. Dessutom gäller detta bara de mottagare som har registrerat sig för nyhetsbrev med ett Gmail-konto. För övriga e-postadresser är det ingen skillnad från tidigare.