Lojalitetsprogram

 

Vi på Rule Communication får löpande frågor om lojalitetsprogram och vad man ska tänka på när man skapar lojalitetsprogram.

Bakgrunden till lojalitetsprogram är bland annat för att skapa och bibehålla lojalitet mot varumärket och dess produktutbud. Det r även ett strategiskt perspektiv också där det är viktigt att ha en plattform för att underlätta interna och såväl externa marknads- och försäljningsaktiviteter.

Vad kan ett lojalitetsprogram innefatta undrar många av våra kunder. Svaret finns på flera nivåer beroende på hur man arbetar. Men som ett första steg så är det värdefullt att ge belöning och uppmuntring för ett genomfört köp. Det ger positivitet och bidrar till att kunden känner sig sedd och uppmärksammad. Det leder i sin tur även till en större möjlighet att kunden refererar till just din butik i sitt nätverk.

Ytterligare värde med ett lojalitetsprogram är att kunderna löpande kan uppmuntras till att handla mera och kanske enklare vågar de de även att testa andra produkter i ditt produktutbud. Använd kraften i ditt lojalitetsprogram till att uppmana till att handla mera och eftersom dina erbjudanden är riktade och relevanta styrt efter deras köpbeteenden så påverkar det inte heller öppningsfrekvensen.

Du har också möjligheten att väcka inaktiva kunder till liv igen. Kanske behöver dem en rabattkod som tack för att dem återkommer eller något annat som påminner om värdet av att innefattas av lojalitetsprogrammet.

Kontakta oss nedan för att diskutera hur du kan kan arbeta framgångsrikt med kundklubben och lojalitetsprogram. Kontakta oss via e-post eller via vårt kontaktformulär redan idag.