Se möjligheterna!

Att kunder då och då väljer att aktivt avregistrera sig från e-postkampanjer och nyhetsbrev kan bero på mängder av orsaker. Det bero på tillfälligt upplevd översköljning i inkorgen som stressar eller att kommunikationen och erbjudanden uppfattas irrelevant m.m. Rekommendationen från oss är att löpande mäta och jämföra sina kampanjer för att hitta lämpliga KPI:er över tid. Ni känner ändå er målgrupp och varumärke bäst. Att kunder avregistrerar sig betyder inte heller världens undergång eftersom du ändå inte vill ha oengagerade kunder i ditt register och de kan alltid komma tillbaka. Därför rekommenderar vi att alltid ha länken för avregistrering i sidfoten och inte gömma den eftersom det riskerar att skapa mer frustration för mottagaren.

Vårt tips är att istället ta möjligheten att äga avregistreringsprocessen så mycket som möjligt och ta tillvara på tillfället att kommunicera med kunden hela vägen. Alternativen till landningssidornas innehåll är många och nedan har ni listar vi några punkter att inspireras av:

  • Ta tillfället att använda er av en kortare undersökning, fråga om informationen varit felriktad eller vad de saknat i och med nyhetsbrevet etc.
  • Informera om att ni har flera avdelningar, andra kundklubbar och varumärken, eventuella sidor på andra språk etc. som kanske är mer matnyttigt.
  • Se till att lära dig något av kunden. Använd ett formulär för fritext eller be kunden rangordna kampanjernas innehåll 1-5.
  • Ge kunden möjlighet att direkt komma tillbaka. Ha en ångraknapp i närheten när kunden klickat fel av misstag.
  • Var artig och tacka för kundens engagemang och hoppas att ni ses igen.
  • Glöm inte att ha en svaradress lättillgänglig.

 

I Rule så har man möjligheten att själv ange sin egen landningssida för den som avregistrerar sig. Ett bolag som har tagit till vara på den här möjligheten är Ryska Posten Skafferi. De är ett bra exempel på tydlighet i meddelandet där de beklagar att kunden lämnar men är också välkomnande med förhoppningen om en återförening. De är även öppna med kommunikationsmöjligheter via e-post, ikonerna till sociala medier tydliga och nära till hands samt ett formulär för feedback. På så sätt ökar de möjligheterna att lära sig om kundernas tankar och intressen!

 

 

 

Fler tips: Så här väcker du sovande kunder

Med jämna mellanrum så kan det vara bra att se över kundregistret. På så sätt håller man sig aktuell och kvarhåller hög relevans i sin kommunikation. Till exempel så kan det vara värdefullt att väcka de som inte varit aktiva på en längre tid. Orsakerna till det varierar såklart men de fortsätter att få era nyhetsbrev vilket är bra men de har en lite längre väg till kassan än önskat. För att öka närheten till både dina aktiva kunder och för att återta kontakten med de inaktiva så kan man nyttja funktionen med filter. Man filtrerar då på aktiviteten huruvida det var t.ex. ett halvår sedan de interagerade i och med en kampanj och skicka en specialriktad kampanj till just dessa med en rabattkod eller liknande. Lycka till!

Vill du ha instruktioner om hur du skapar ett filter för aktivitet läs mer här eller beskriv ditt ärende till oss på [email protected] så får du snabbt hjälp.