Senaste nytt om nyhetsbrev och vad som händer hos Rule Communication

Tips: 5 triggermail som stöttar din marketing automation

Automatiserade triggermail kan vara ett mycket bra sätt att leverera rätt innehåll på rätt tidpunkt till rätt mottagare. Ett varmt tack, en artig bekräftelse
och ett automatiskt övergiven varukorg-mail är alla exempel på vad som kan göra skillnad på en nöjd kund och en förlorad kund. Så länge de automatiserade mailen är relevanta, vältajmade och levererar mervärde åt mottagaren kan triggermail spara stora mängder tid och vara ett mycket bra sätt att engagera sig hos sina kunder.

Nedan har vi samlat några enkla tips på automail som effektiviserar ditt marketing automation-arbete

  1. Välkomstmailet

    Välkomstmailet är enkelt och “straightforward”. Välkomna helt enkelt era nya medlemmar och tacka dem för registreringen. Berätta i enkla steg hur eran tjänst/produkter fungerar och ge några enkla tips på hur de kan komma igång. Det här är även ett gyllene tillfälle för ett erbjudande! Se till att ha tydliga anmälningsformulär på alla sidor, då det inte är säkert på att besökaren landar på huvudsidan.

  2. Uppföljningsmailet

    Uppföljningsmailet skickas typiskt sett 2-3 dagar efter registrering. Det kan även användas för att kommunicera med de kunder som inte kommit igång med eran produkt/tjänst. Uppföljningsmailet fungerar även perfekt någon eller några dagar efter att din kund beställt en vara. Tacka och visa att du uppskattar er relation och passa på att rekommendera snarlika produkter.

  3. Fira årsdagen

    Vårda relationen med dina kunder genom att uppmärksamma dem på födelsedagen eller årsdagen sedan de gjorde sitt första köp. Uppmana trafik tillbaka till hemsidan eller webshopen med ett tidsbestämt erbjudande eller värdecheck. Årsdagen-mail är en väldigt liten insats i
    utbyte mot en återkommande kund!

  4. Tackmailet

    Ett tackmail kan skickas i samband med en orderbekräftelse och det är ett bra tillfälle att be kunden betygsätta produkten/köpet. Det är ett mail som kunden ofta förväntar sig och läser – alltså en potentiellt mycket effektiv kommunikation. Triggade tackmail kan även användas för att driva
    kunder tillbaka till sidan och anskaffa information om kunden som kan användas för att erbjuda ytterligare produkter i framtiden.

  5. Bekräftelsemailet

    Ingen gillar att vänta dag efter dag på att paketet ska anlända, undrandes om ordern verkligen levererats och om varan fanns på lager. Erbjud kunden högsta möjliga servicegrad genom att skicka ett bekräftelsemail så fort paketet har lämnat lagret! Gör mailet personligt med en sammanfattande orderbekräftelse inkluderande bilder på produkterna. Fanns inte någon vara på lager? Här kan du läsa om hur smarta tillbaka i lager-aviseringar höjer konverteringen. 

Vill du också fördjupa ditt marketing automation-arbete genom automatiserade triggermail?

Registrera dig för ett gratis testkonto eller kontakta oss så berättar vi mer!

Elias Hemmilä

elias@rule.se

“Fallet Jack Daniels” och varför e-post fortfarande slår sociala medier

jack_daniels_black

Jack Daniel’s är whiskeyn från USA som så många gillar. Märket distribueras av The Brown-Forman Corporation och hade över 5 miljoner gilla-markeringar på sin Facebooksida. I år meddelade dock sociala medier-jätten Facebook att det är slut på att nå medlemmar utan att betala. Efter att länge ha bett företag finnas på sidan har Facebook långsamt börjat begränsa hur många av inlägget som faktiskt når medlemmarna. Idag når företag ungefär 6% av sina medlemmar när de postar innehåll på Facebook.

Jack Daniel’s ser emellertid detta som ett ”wake up-call”. Facebook har mer eller mindre bara påminnt företaget om hur viktigt det är med egna kanaler såsom hemsida, nyhetsbrev och CRM-system. Istället för att som tidigare bara posta innehåll via Facebook har företaget nu börjat inse hur viktigt det är att faktiskt fiska där fisken finns.

Detta är naturligtvis intressant för alla företag och inte bara Jack Daniel’s. Facebook har sina egna intressenter och gör vinst genom bl a betalda annonser. Idag erbjuds företag möjligheten att promota sina inlägg så att de når en större användarskara, men detta kostar företagen en slant.

Facebook en plattform med egna intressen

Trots den snabba utbredningen av sociala medier, anser 67 procent av marknadsförare världen över att e-post är den bästa kanalen för digital marknadsföring. E-post är dels ett mycket större medium, det är transaktionellt, ger större respons och framförallt förväntar sig mottagarna nyhetsbrev av företag. Tidigare har det enklaste varit att lägga ut nyheter och erbjudanden på Facebook. Men i slutändan spelar Facebook efter sina egna regler då de har sina egna aktieägare att bry sig om. Det är alltså viktigare nu än någonsin att skifta fokus och börja fundera på om livslängden för att nå ut via plattformen Facebook faktiskt gått ut.

Hur kan jag göra ett bättre jobb?

Frågan ni nu bör ställa er är: Hur många konsumenter har ni i era databaser? Att arbeta med nyhetsbrev och content på egen hemsida kommer bara bli viktigare! Facebook är fortfarande en effektiv plattform för att samla in e-postadresser så se till att era följeslagare lätt kan registrera sig för ert nyhetsbrev på er Facebooksida – men glöm inte bort att era egna kanaler är de allra viktigaste, det är nämligen ni som äger dem. I fallet Jack Daniel’s blev Facebooks begränsningar av organisk räkvidd en väckarklocka, Jason Loehr som är ansvarig för digital media på Brown-Forman som distribuerar Jack Daniel’s säger:

Vad Facebook tillslut har sagt är: minns ni era hemsidor – hur viktiga är inte dom?

Jason Loehr berättar om hur Jack Daniel’s reagerade på att Facebook kapade den organiska räckvidden.

Elias Hemmilä

elias@rule.se

 

Begränsat sommarerbjudande: Helhetsplan e-postmarknadsföring

sommarerbjudande

Bli bäst på nyhetsbrev och e-postmarknadsföring med RuleMailer!

Lagom till sommaren har vi på Rule Communication satt ihop en fantastisk möjlighet för dig som RuleMailer-kund – Önskar du att bli bäst på e-postmarknadsföring kan vi garantera att det här är något för dig!

Att arbeta strukturerat och djupt med e-postmarknadsföring har gång efter annan bevisat sig effektivt och vi hjälper er mer än gärna att sätta igång. Vi ordnar en komplett helhetsplan med nulägesanalys och action plan där vi stolpar upp konkreta aktiviteter och åtgärder. Vi ser till att ni lyckas utnyttja alla applikationer i RuleMailer fullt ut så att ni kan nå er fulla potential!

Helhetsplanen skräddarsys av våra experter och fokus ligger på uppskalning och effektivisering. Utifrån nulägesanalysen utkristalliseras konkreta aktiviteter som ni kan börja arbeta med på en gång. I anslutning till alla punkter lämnas även förslag på uppföljning och analys så arbetet kan fortsätta ske kontinuerligt över tid.

Nu till sommaren erbjuder vi tjänsten till rabatterat pris, så om du vill använda sommaren till att bli bäst på e-postmarknadsföring – tveka inte!

 

rule 2 pngHelhetsplan e-postmarknadsföring

Kostnad: 20,000;- (ord. pris 40,000)

Innehåller:

1 st helhetsplan, färdig i augusti
1 st presentation
Uppföljning och support

Helhetsplan innehåller bl a:

  • Nulägesanalys
  • Välkomstmail
  • Automail och triggermail
  • Segmentering och kundlivscykeln
  • Content
  • Integrationer
  • Uppskalning och effektivisering
  • Action plan
  • Uppföljning och analys

Hör av dig till elias@rule.se eller på telefon 08-5250 7580

Av: Elias Hemmilä

Rule erbjuder helhetsplaner för e-postmarknadsföring

rule 2 pngHar du ingen plan för din e-postmarknadsföring?
Det är inga som helst problem. Vi på Rule Communication har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring och vi hjälper er mer än gärna att bli experter. Nedan följer några hållpunkter kring vilka vi arbetar för att hjälpa dig med att lyckas med din e-postmarknadsföring.

Segmentering

Ett generiskt nyhetsbrev med bred träffyta är inte alltid den mest effektiva praktiken. Genom att sortera dina kunder och behandla varje segment individuellt lyckas ni vara relevanta i varje utskick. Säljer du barnkläder vill du kanske inte maila en kund som köpt plagg för en ettåring erbjudanden om kläder för en sexåring. Genom god segmentering kan du garantera att du lär känna dina kunder bättre!

Marketing automation och automail

Ett mycket effektivt tillvägagångssätt för lyckad e-postmarknadsföring är automail. Sätt upp en serie automatiska mail som triggas efter en kunds aktivitet eller beteende. Skicka ett automatiskt välkomstmail samma dag som kunden registrerat sig för nyhetsbrevet och skicka skräddarsydda mail baserat på viss aktivitet, t ex tid från senaste köp. Utnyttja RuleMailer i ditt marketing automation-arbete genom att ta tillvara på de “digitala fotspår” dina kunder lämnar efter sig!

Content

Ett lyckat utskick innehåller något som tilltalar mottagaren. Vi hjälper dig med såväl ämnesrad och innehåll – allt för att dina utskick blir såväl snygga som innehållsrika och relevanta. Med vår funktion för A/B-test kan du även lätt testa dig till vilket utskick som blir mest lyckat. Vill du redan nu inspireras av några designtips kan du ta en titt här.

Integreringar

RuleMailer går att integrera mot CRM-system, CMS-system som WordPress och Drupal och Google Analytics. RuleMailer är även specialiserat för e-handel med många smarta funktioner för t ex övergiven varukorg och tillbaka i lager-aviseringar. Vi är integrerade med e-handelsplattformar som Panagora och Magento.

Utnyttja möjligheter och effektivisera

E-post är så mycket mer än bara erbjudanden om produkter. Utnyttja möjligheten att fördjupa kontakten med dina kunder genom kvittomail, bekräftelser och andra interaktioner där mottagaren förväntar sig mailet. Dessa mail är gyllene tillfällen för en fördjupad kontakt!

Rule Communication tar fram en plan åt Er

Alldeles oavsett vad ditt företag eller din organisation sysslar med kan vi alltid hjälpa dig. På Rule Communication arbetar några av marknadens främsta experter inom e-postmarknadsföring och digital marknadsföring. Vi gör en komplett nulägesanalys av befintlig e- postmarknadsföring och stolpar upp nödvändiga aktiviteter och åtgärder för att ni ska lyckas. Planen skräddarsys av våra experter och ni kan sätta igång med arbetet direkt och framförallt se hur det genererar intäkter direkt!

Några exempel på hållpunkter:

  • Nulägesanalys
  • Välkomstmail
  • Automail och triggermail
  • Segmentering och kundlivscykeln
  • Content
  • Uppskalning och effektivisering
  • Action plan
  • Uppföljning och analys

Kontakta oss så berättar vi mer!

Vi på Rule Communication hjälper mer än gärna er att utnyttja er fulla potential och bli bäst på e-postmarknadsföring. Vi erbjuder workshops till alla som jobbar med e-postmarknadsföring. Vi sätter ihop en helhetsplan innehållandes nulägesanalys, tear-down av befintlig e-postmarknadsföring samt aktiviteter och action plan. Kontakta oss här så berättar vi mer.

Av: Elias Hemmilä

RuleMailer version 4 – här ligger vi idag

V4 i mailbyggaren

Skärmdump från RuleMailer version 4 (Klicka för högupplöst bild)

På Rule Communication pågår arbetet med att färdigställa version 4 av tjänsten RuleMailer. Den nya versionen kommer vara mycket mer användarvänlig och genomtänkt – allt för att du ska lyckas med din e-postmarknadsföring.

För att möjliggöra genomförandet och färdigställandet av version 4 kan vi glatt meddela att Tidningskungen beta-testat systemet sedan maj. Fokus har varit marketing automation-mail såsom gratulation på födelsedagen och ”prenumeration upphör”. Marketing automation-mailen skickas med vårt rest-API. Det är nu många fler system som börjat integreras mot vår nya API som är mycket enklare att jobba mot.

Tag-hantering och A/B-tester

På plats finns en bättrad tag-hantering. Detta innebär att du kan arbeta ännu bättre med målgrupper och jobba mer med attribut istället för att bara stoppa kunder i fack. Detta kommer hjälpa dig väldigt mycket i ditt CRM-arbete. Nu kan en medlem till exempel ha taggarna ”Mina kunder” och ”Webbshopskund” samtidigt, och det finns ingen begränsning på hur många taggar du kan skapa. Kombinerat med målgrupper gör detta segmenteringen extra dynamisk.

I version 4 kommer vi även bygga marknadens bästa motor för split-test, så kallade A/B-tester. Det kommer framförallt vara mycket mer lättanvänt och användaren kommer nu kunna testa på rätt saker. Exempelvis kommer användaren kunna sampla på prioriterade kundgrupper, alltså de mottagare som har bäst öppningsfrekvens.
A/B-testet innebär att man testar två versioner av en kampanj mot en mindre del av mottagarna för att avgöra vilken version som fungerar bäst.

Kan jag vara med och beta-testa?

Absolut kan du det. Vill du vara beta-kund så är det bara att du hör av dig till oss.

Av: Elias Hemmilä

 

Tillbaka i lagret-aviseringar – så fungerar det

När en kund tar sig hela vägen till kassan för att sedan upptäcka att produkten hon hade för avsikt att köpa inte finns i lagret är det en besvikelse för både återförsäljaren och kunden. Men du vill inte ta bort varor som inte finns i lagret från din hemsida. De kan fånga konsumentens intresse och resultera i framtida köp.

Att inventera är utan tvivel en stor utmaning för återförsäljare. Återförsäljare förlorar uppskattningsvis 590 miljarder kr i försäljningsintäkter varje år pga av att varor inte finns i lager. Genom smarta “tillbaka i lagret”-aviseringar kan du driva engagemang, återfå uteblivna intäkter, höja konverteringsgraden och på sikt öka försäljningen. Kort sagt är dessa aviseringar en mycket effektiv marknadstaktik som höjer kundens livstidsvärde. Aviseringen kan generera så mycket som 40 kronor i avkastning per skickat mail.

Hur fungerar det?

Aviseringen sker när en kund försöker genomföra ett köp av en vara som inte finns i lager. Hon får ett meddelande om att få en avisering när produkten åter finns i lager, där hon anger sin e-postadress. När sedan produkten åter finns i lager får kunden ett automatiskt mail med uppmaning till handling vilket gör det lätt att återgå till sidan och genomföra köpet. Kunden kommer förvänta sig mailet vilket gör att öppningsfrekvensen är väldigt hög. Det är även mycket troligt att kunden återvänder till webshopen för att genomföra köpet – kanske köper hon till och med en ytterligare produkt.

Aviseringen meddelar automatiskt kunden när hennes önskade produkt är tillbaka i lagret. Det är en smart påminnelse som ofta lockar till köp. Aviseringen kan också skickas om varans återkomst till lagret dröjer längre än väntat eller om produkten utgått helt. Då kan man skicka ett skräddarsytt automatiserat mail med snarlika produkter som finns i lager vilket möjliggör för högre konvertering. Den uppenbara fördelen är att denna avisering kan rädda sälj. Istället för att inte genomföra köpet överhuvudtaget, eller ännu värre, gå till en konkurrents sida, håller aviseringen kvar kunden på din hemsida.

Andra fördelar

“Tillbaka i lagret”-aviseringen ger en bra möjlighet för att samla ytterligare mailadresser till nyhetsbrev vilket gör att du kan nå ut till nya prenumeranter med relevant innehåll. Det främjar även ditt marketing automation-arbete.

» Läs mer om funktionen här.

Vill du komma igång med automatiserad e-postmarknadsföring?

Med RuleMailer kan du skicka smarta, automatiska mail som effektiviserar din e-postmarknadsföring. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Elias Hemmilä

Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 2 av 2

gmail logo kuvertNi missade väl inte vårt första inlägg om Gmails automatiska avregistrering? Där gick vi igenom vad funktionen innebär och varför den kan komma att bli viktig för dig som marknadsförare. I detta andra och sista inlägg om Gmails automatiska avregistrering går vi igenom hur man faktiskt implementerar funktionen. Ni får även några nyttiga praktiska tips. Häng med!

Hur man implementerar Gmails automatiska avregistrering

Funktionen är baserad på en list-avregistreringsrubrik, dvs en alternativ ämnesrubrik i meddelandet som syftar till att kunna avregistrera sig. List-avregistreringen är en x-rubrik, vilket innebär att den dyker upp i mailets rubrik, men inte är synlig inom epostklienter. Detta innebär att epostleverantörer som Gmail kan använda detta som ett sätt att skapa handling. List-avregistreringen kan synas som en e-postadress och/eller en websida. Se exemplet nedan för hur det ser ut i mailets rubrik. I detta exempel används både MAILTO och URL-versionerna.

Från: elias.hemmila@rule.se

Ämne: Vi borde implementera Gmails automatiska avregistrering!

Datum: XX Mars 2014 kl 12:00:00 

Till: kalle@foretaget.se

List-Unsubscribe: <mailto:unsubscribe@foretaget.se>, <http://foretaget.se/user/unsubscribe/?sid=abcdefg>

Se till att få en bra start

I exemplet ovan skulle användaren tillfrågas innan denne besöker URL:en för avregistrering.  Om MAILTO-versionen var listad eller syntes sist, skulle ett mail skickats bakom scenerna till den angivna adressen. Gmail har uttalat att de föredrar MAILTO-versionen och har föreslagit att de avvecklar URL helt och hållet i framtiden.

Om du använder flera e-postadresser för avregistrering rekommenderar Gmail färre än fem varianter. Och om du implementerar den automatiska avregistreringen, se då till att du faktiskt tar bort folk från din lista. Om det visar sig att du fortsätter skicka mail till en användare efter att denne klickat på avregistreringslänken kan leveransen till alla mottagare, inte bara den som avregistrerat, påverkas negativt.

Ett sista steg

Att implementera avregistreringsfunktionen är ett stort steg för mottagarna i att se möjligheten till avregistrering i dina mail. Dock kan det i vissa fall vara så att avsändare inte ser avregistreringslänken. Gmail har indikerat att avregistreringslänken endast kommer synas för avsändare med positivt rykte, vilket innebär att spammare inte kan använda denna funktion för att bekräfta huruvida en epostadress är riktig eller ej.

Detta betyder att avregistreringsfunktionen troligtvis inte kommer synas förens du etablerat en positiv utskickshistoria om du börjar maila från en ny IP-adress eller nya domäner. Om du etablerat en utskickshistoria men dina mottagare inte ser länken är det troligt att du har ett problem med ditt rykte.

Om inget annat kan du testa avregistreringsfunktionen för att se om det har en meningsfull påverkan på din leverans utan att det orsakar en minskning i din lista. Om det gör det kan du alltid ta bort x-rubriken om du finner att det stälper snarare än hjälper, men det är högst tveksamt att fallet blir så.

Vill du komma igång med automatiserade mailkampanjer?

Vi har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring. Hör av dig till oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Elias Hemmilä

Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 1 av 2

gmail logoGmail meddelade nyligen att man lanserat en automatisk avregistreringsfunktion, en s.k. “auto-unsubscribe”, i mailkorgen ”kampanjer”. Detta ska göra det lättare för gmailanvändare att avregistrera sig från nyhetsbrev de inte längre vill ha.

Marknadsförare har frågat om det här är något bra eller dåligt och hur funktionen ska implementeras. Vi på Rule Communication tänkte därför ge er ett bra tillfälle att få bättre kunskap i vad detta innebär. I detta första inlägg av två går vi igenom vad funktionen innebär samt varför den är viktig.

Gmails automatiska avregistrering: Vad är det?

I de flesta meddelanden med möjlighet att avregistrera sin prenumeration kommer nu gmailanvändare att se en avregistreringslänk bredvid avsändaren, längst upp i meddelandet.

Nya avregistreingslänken

Nya avregistreingslänken i Gmail

Detta gör att man kan avregistrera sig utan att behöva leta upp avregistreringslänken som vanligtvis är placerad längst ner i meddelandet.

Om du tittar på avsändaradressen  kommer du märka en länk till höger som tydligt säger ”Unsubscribe”. Gmailanvändare kan klicka på denna länk och avregistrera sig från framtida utskick. Gmail har dock varnat att detta kan ta upp till ett par dagar då det helt och hållet är beroende av hur snabb avregistreringsprocessen är.

Varför du vill göra det enkelt för dina prenumeranter att lämna

Vissa epostmarknadsförare tror att detta lägger sten på börda då det kommer direkt inpå Gmails nya flik-inbox. Nej-sägarna är rädda för att folk inte bara ska ignorera utskicken under promotionfliken, utan nu även avregistrera sig i stora skaror, vilket kommer sänka antalet prenumeranter.

Gmal unsubscribe,hghl

Notera unsubscribe-länken till höger

Detta är möjligt, med inte särskilt troligt. Faktum är att antal klagomål hos företagen troligtvis kommer minska, vilket kommer bättra leveransgraden och öka framkomligheten.

Genom att ge prenumeranter ett smidigt sätt att avregistrera kommer risken att utskicket klassas som spam minska. Vidare kommer prenumeranten troligen klicka på avregistreringslänken snarare än att ignorera framtida nyhetsbrev, eftersom länken kommer från en pålitlig källa (Gmail). Och som många vet så använder Gmail engagemang som medel för att avgöra framtida inboxplacering, vilket gör att ignorerade meddelanden kan vara skadligare än en avregistrering.

I ett nötskal är detta något bra för marknadsförare och man borde ta en funderare på att implementera auto-avregistreringsfunktionen om de inte redan gjort det.

Har detta varit lärorikt? Håll utkik på bloggen efter del 2 om Gmails automatiska avregistrering!

Läs mer om RuleMailer och leveranssäkerhet.

Av: Elias Hemmilä

Studie från Retention Science: Håll ämnesraden mellan sex och tio ord

Retention-Science-logo-Feb-2014-300x77

Retention Science har nu presenterat en omfattande analys om vilka ämnesrader som genererar bäst öppningsfrekvens inom epostmarknadsföring. Retention Science är en marknadsanalysfirma baserad i Kalifornien som hjälper andra företag med bland annat befintlig kundvård och kundlojalitet. Efter att ha analyserat mer än 260 miljoner utskick från över 540 kampanjer kom de fram till ett par intressanta slutsatser. Studien visade bland annat på att ämnesraden bör hållas mellan sex och tio ord lång samt att man kan prova citera med film- och låttitlar.

Håll ämnesraden mellan sex och tio ord

Retentiongraf1

Öppningsfrekvens/antal ord i ämnesraden

Utskick med ämnesrader som håller sig inom spannet sex till tio ord genererar en öppningsfrekvens på 21%. Studien visade att dessa mail levererade den högsta öppningsfrekvensen och att utskick med fem ord eller färre i ämnesraden genererade en öppningsfrekvens på 16%. Studien visade även att 52% av de utskick som hade utvärderats hade ämnesrader med mellan 11 till 15 ord, och dessa fick en lägre öppningsfrekvens på 14%.

Smartphone och surfplatta

Vissa tidigare studier har visat att öppningsfrekvensen i mobiltelefoner uppgår till 65%. I denna studie öppnades 35% av utskicken i mobil eller surfplatta vilket förstärker betydelsen av att hålla ämnesraden kort. Med tanke på att de flesta smartphones bara visar fem eller sex ord i ämnesraden är det extra viktigt att vara koncis. För att lyckas med höjd öppningsfrekvens rekommenderar Retention Science att man använder sig av en persons namn, en film- eller låttitel i ämnesraden. Studien visade att ämnesrader med en mottagares förnamn ökade öppningsgraden med 2.6%.

Film- och låttitlar i ämnesraden

retentiongraf3

Öppningsfrekvens/film- och låttitlar i ämnesraden

Retention Science noterade att den framväxande trenden av att citera filmtitlar och låttexter i ämnesraden också hjälpt till i att öka öppningsfrekvensen. Film- och musikreferenser kan riktas till särskilda segment eller inkapsla ett särskilt PR-tema, vilket ger ett kreativt sätt att “hyper-rikta” och fånga uppmärksamhet. En annan studie visade att ämnesrader med låt- och filmtitlar har en 26-procentig öppningsgrad, vilket kan jämföras med mer traditionella ämnesrader som fick en 16-procentig öppningsgrad.

Källa: Marketingland.com

Av: Elias Hemmilä

Tips från Scoop.it om nyhetsbrev i innehållsmarknadsföring

scoop.it logo

Häromdagen publicerade Scoop.it en intressant artikel om nyhetsbrev. Scoop är ett företag som hjälper andra företag och organisationer med kommunikation och innehåll. I artikeln får vi läsa om vilka lärdomar och slutsatser de dragit av att ha börjat använda mailutskick som en del i deras innehållsmarknadsföring. Efter två års användning av nyhetsbrev visade det sig att det utgjort en viktig mekanism i deras egen innehållsmarknadsföring.

Att komma igång

Flytten från produktnyheter och reklam till innehåll

Använd nyhetsbrev för att kommunicera om mer än produkt- och företagsnyheter. Genom att visa den större bilden och berätta hela historien finns det möjligheter till delning, utbildning och bättre kännedom. Man undviker också att framstå som självcentrerad då man kan visa att det handlar om användarna och deras intressen. Mailutskick med innehåll är mer inspirerande för målgruppen än faktiska rabatter och reklam för premiumprodukter.

Timing

Tiden för utskicket är inte helt kritiskt

Det finns många studier om den bästa tiden för utskicket av en kampanj eller nyhetsbrev. Utskicken presterar något bättre på måndagseftermiddagar, men skillnaderna ser dock inte ut att vara statistiskt viktiga.

Innehållet i ämnesraden

Siffror i ämnesraden viktigare än blytunga varumärken

9 av de 10 bäst presterande nyhetsbreven för Scoop hade siffror i ämnesraden. Vinnaren var ett mail med fem (5) tips kring sociala medier som hade en enastående 45-procentig öppningsfrekvens. Vad som dock inte riktigt hjälper engagemanget är att citera Facebook, Twitter eller andra blytunga varumärken från internet. Det visade sig att nyhetsbrev med starka varumärken i ämnesraden inte hade någon starkare påverkan än de utan. 

Ha innehåll att förmedla

Att inte ha tillräckligt med relevant innehåll att förmedla är det överlägset största hindret

Fastän skickandet av effektfulla nyhetsbrev är ett konstverk är frekvensen av innehållsrika nyhetsbrev det främsta kriteriet för inverkan. Scoops bästa mailutskick var flera nivåer mer effektfullt än snittet. De tio nyhetsbreven som levererade bäst effekt avvek även dem avsevärt från snittet . De hade alltså haft mycket att förlora på att inte skicka några nyhetsbrev överhuvudtaget.

Inkludera nyhetsbrev i innehållsstrategin!

Nyhetsbrev ger bättre förståelse

Sammantaget hade Scoop varit långsamma med att se fördelarna med nyhetsbrev. Efter att de började arbeta med nyhetsbrev i sin innehållsstrategi ökade öppningsfrekvensen rejält. Genom att börja skicka innehållsrika nyhetsbrev varje vecka istället för 1-2 kampanjer per månad otpimerades hela innehållsstrategin. Det fördjupar insikten hos målgruppen vilket ger bättre förståelse och bättre möjligheter att anpassa innehållet för målgruppen.

Källa: Scoop.it

Av: Elias Hemmilä

Page 1 of 41234»