Senaste nytt om nyhetsbrev och vad som händer hos Rule Communication

Tillbaka i lagret-aviseringar – så fungerar det

När en kund tar sig hela vägen till kassan för att sedan upptäcka att produkten hon hade för avsikt att köpa inte finns i lagret är det en besvikelse för både återförsäljaren och kunden. Men du vill inte ta bort varor som inte finns i lagret från din hemsida. De kan fånga konsumentens intresse och resultera i framtida köp.

Att inventera är utan tvivel en stor utmaning för återförsäljare. Återförsäljare förlorar uppskattningsvis 590 miljarder kr i försäljningsintäkter varje år pga av att varor inte finns i lager. Genom smarta “tillbaka i lagret”-aviseringar kan du driva engagemang, återfå uteblivna intäkter, höja konverteringsgraden och på sikt öka försäljningen. Kort sagt är dessa aviseringar en mycket effektiv marknadstaktik som höjer kundens livstidsvärde. Aviseringen kan generera så mycket som 40 kronor i avkastning per skickat mail.

Hur fungerar det?

Aviseringen sker när en kund försöker genomföra ett köp av en vara som inte finns i lager. Hon får ett meddelande om att få en avisering när produkten åter finns i lager, där hon anger sin e-postadress. När sedan produkten åter finns i lager får kunden ett automatiskt mail med uppmaning till handling vilket gör det lätt att återgå till sidan och genomföra köpet. Kunden kommer förvänta sig mailet vilket gör att öppningsfrekvensen är väldigt hög. Det är även mycket troligt att kunden återvänder till webshopen för att genomföra köpet – kanske köper hon till och med en ytterligare produkt.

Aviseringen meddelar automatiskt kunden när hennes önskade produkt är tillbaka i lagret. Det är en smart påminnelse som ofta lockar till köp. Aviseringen kan också skickas om varans återkomst till lagret dröjer längre än väntat eller om produkten utgått helt. Då kan man skicka ett skräddarsytt automatiserat mail med snarlika produkter som finns i lager vilket möjliggör för högre konvertering. Den uppenbara fördelen är att denna avisering kan rädda sälj. Istället för att inte genomföra köpet överhuvudtaget, eller ännu värre, gå till en konkurrents sida, håller aviseringen kvar kunden på din hemsida.

Andra fördelar

“Tillbaka i lagret”-aviseringen ger en bra möjlighet för att samla ytterligare mailadresser till nyhetsbrev vilket gör att du kan nå ut till nya prenumeranter med relevant innehåll. Det främjar även annan slags marketing automation-arbete såsom cart abandonment.

Vill du komma igång med automatiserad e-postmarknadsföring?

Med RuleMailer kan du skicka smarta, automatiska mail som effektiviserar din e-postmarknadsföring. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Elias Hemmilä

Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 2 av 2

gmail logo kuvertNi missade väl inte vårt första inlägg om Gmails automatiska avregistrering? Där gick vi igenom vad funktionen innebär och varför den kan komma att bli viktig för dig som marknadsförare. I detta andra och sista inlägg om Gmails automatiska avregistrering går vi igenom hur man faktiskt implementerar funktionen. Ni får även några nyttiga praktiska tips. Häng med!

Hur man implementerar Gmails automatiska avregistrering

Funktionen är baserad på en list-avregistreringsrubrik, dvs en alternativ ämnesrubrik i meddelandet som syftar till att kunna avregistrera sig. List-avregistreringen är en x-rubrik, vilket innebär att den dyker upp i mailets rubrik, men inte är synlig inom epostklienter. Detta innebär att epostleverantörer som Gmail kan använda detta som ett sätt att skapa handling. List-avregistreringen kan synas som en e-postadress och/eller en websida. Se exemplet nedan för hur det ser ut i mailets rubrik. I detta exempel används både MAILTO och URL-versionerna.

Från: elias.hemmila@rule.se

Ämne: Vi borde implementera Gmails automatiska avregistrering!

Datum: XX Mars 2014 kl 12:00:00 

Till: kalle@foretaget.se

List-Unsubscribe: <mailto:unsubscribe@foretaget.se>, <http://foretaget.se/user/unsubscribe/?sid=abcdefg>

Se till att få en bra start

I exemplet ovan skulle användaren tillfrågas innan denne besöker URL:en för avregistrering.  Om MAILTO-versionen var listad eller syntes sist, skulle ett mail skickats bakom scenerna till den angivna adressen. Gmail har uttalat att de föredrar MAILTO-versionen och har föreslagit att de avvecklar URL helt och hållet i framtiden.

Om du använder flera e-postadresser för avregistrering rekommenderar Gmail färre än fem varianter. Och om du implementerar den automatiska avregistreringen, se då till att du faktiskt tar bort folk från din lista. Om det visar sig att du fortsätter skicka mail till en användare efter att denne klickat på avregistreringslänken kan leveransen till alla mottagare, inte bara den som avregistrerat, påverkas negativt.

Ett sista steg

Att implementera avregistreringsfunktionen är ett stort steg för mottagarna i att se möjligheten till avregistrering i dina mail. Dock kan det i vissa fall vara så att avsändare inte ser avregistreringslänken. Gmail har indikerat att avregistreringslänken endast kommer synas för avsändare med positivt rykte, vilket innebär att spammare inte kan använda denna funktion för att bekräfta huruvida en epostadress är riktig eller ej.

Detta betyder att avregistreringsfunktionen troligtvis inte kommer synas förens du etablerat en positiv utskickshistoria om du börjar maila från en ny IP-adress eller nya domäner. Om du etablerat en utskickshistoria men dina mottagare inte ser länken är det troligt att du har ett problem med ditt rykte.

Om inget annat kan du testa avregistreringsfunktionen för att se om det har en meningsfull påverkan på din leverans utan att det orsakar en minskning i din lista. Om det gör det kan du alltid ta bort x-rubriken om du finner att det stälper snarare än hjälper, men det är högst tveksamt att fallet blir så.

Vill du komma igång med automatiserade mailkampanjer?

Vi har lång erfarenhet av e-postmarknadsföring. Hör av dig till oss för en kostnadsfri konsultation.

Av: Elias Hemmilä

Allt du behöver veta om Gmails automatiska avregistrering – Del 1 av 2

gmail logoGmail meddelade nyligen att man lanserat en automatisk avregistreringsfunktion, en s.k. “auto-unsubscribe”, i mailkorgen ”kampanjer”. Detta ska göra det lättare för gmailanvändare att avregistrera sig från nyhetsbrev de inte längre vill ha.

Marknadsförare har frågat om det här är något bra eller dåligt och hur funktionen ska implementeras. Vi på Rule Communication tänkte därför ge er ett bra tillfälle att få bättre kunskap i vad detta innebär. I detta första inlägg av två går vi igenom vad funktionen innebär samt varför den är viktig.

Gmails automatiska avregistrering: Vad är det?

I de flesta meddelanden med möjlighet att avregistrera sin prenumeration kommer nu gmailanvändare att se en avregistreringslänk bredvid avsändaren, längst upp i meddelandet.

Nya avregistreingslänken

Nya avregistreingslänken i Gmail

Detta gör att man kan avregistrera sig utan att behöva leta upp avregistreringslänken som vanligtvis är placerad längst ner i meddelandet.

Om du tittar på avsändaradressen  kommer du märka en länk till höger som tydligt säger ”Unsubscribe”. Gmailanvändare kan klicka på denna länk och avregistrera sig från framtida utskick. Gmail har dock varnat att detta kan ta upp till ett par dagar då det helt och hållet är beroende av hur snabb avregistreringsprocessen är.

Varför du vill göra det enkelt för dina prenumeranter att lämna

Vissa epostmarknadsförare tror att detta lägger sten på börda då det kommer direkt inpå Gmails nya flik-inbox. Nej-sägarna är rädda för att folk inte bara ska ignorera utskicken under promotionfliken, utan nu även avregistrera sig i stora skaror, vilket kommer sänka antalet prenumeranter.

Gmal unsubscribe,hghl

Notera unsubscribe-länken till höger

Detta är möjligt, med inte särskilt troligt. Faktum är att antal klagomål hos företagen troligtvis kommer minska, vilket kommer bättra leveransgraden och öka framkomligheten.

Genom att ge prenumeranter ett smidigt sätt att avregistrera kommer risken att utskicket klassas som spam minska. Vidare kommer prenumeranten troligen klicka på avregistreringslänken snarare än att ignorera framtida nyhetsbrev, eftersom länken kommer från en pålitlig källa (Gmail). Och som många vet så använder Gmail engagemang som medel för att avgöra framtida inboxplacering, vilket gör att ignorerade meddelanden kan vara skadligare än en avregistrering.

I ett nötskal är detta något bra för marknadsförare och man borde ta en funderare på att implementera auto-avregistreringsfunktionen om de inte redan gjort det.

Har detta varit lärorikt? Håll utkik på bloggen efter del 2 om Gmails automatiska avregistrering!

Läs mer om RuleMailer och leveranssäkerhet.

Av: Elias Hemmilä

Studie från Retention Science: Håll ämnesraden mellan sex och tio ord

Retention-Science-logo-Feb-2014-300x77

Retention Science har nu presenterat en omfattande analys om vilka ämnesrader som genererar bäst öppningsfrekvens inom epostmarknadsföring. Retention Science är en marknadsanalysfirma baserad i Kalifornien som hjälper andra företag med bland annat befintlig kundvård och kundlojalitet. Efter att ha analyserat mer än 260 miljoner utskick från över 540 kampanjer kom de fram till ett par intressanta slutsatser. Studien visade bland annat på att ämnesraden bör hållas mellan sex och tio ord lång samt att man kan prova citera med film- och låttitlar.

Håll ämnesraden mellan sex och tio ord

Retentiongraf1

Öppningsfrekvens/antal ord i ämnesraden

Utskick med ämnesrader som håller sig inom spannet sex till tio ord genererar en öppningsfrekvens på 21%. Studien visade att dessa mail levererade den högsta öppningsfrekvensen och att utskick med fem ord eller färre i ämnesraden genererade en öppningsfrekvens på 16%. Studien visade även att 52% av de utskick som hade utvärderats hade ämnesrader med mellan 11 till 15 ord, och dessa fick en lägre öppningsfrekvens på 14%.

Smartphone och surfplatta

Vissa tidigare studier har visat att öppningsfrekvensen i mobiltelefoner uppgår till 65%. I denna studie öppnades 35% av utskicken i mobil eller surfplatta vilket förstärker betydelsen av att hålla ämnesraden kort. Med tanke på att de flesta smartphones bara visar fem eller sex ord i ämnesraden är det extra viktigt att vara koncis. För att lyckas med höjd öppningsfrekvens rekommenderar Retention Science att man använder sig av en persons namn, en film- eller låttitel i ämnesraden. Studien visade att ämnesrader med en mottagares förnamn ökade öppningsgraden med 2.6%.

Film- och låttitlar i ämnesraden

retentiongraf3

Öppningsfrekvens/film- och låttitlar i ämnesraden

Retention Science noterade att den framväxande trenden av att citera filmtitlar och låttexter i ämnesraden också hjälpt till i att öka öppningsfrekvensen. Film- och musikreferenser kan riktas till särskilda segment eller inkapsla ett särskilt PR-tema, vilket ger ett kreativt sätt att “hyper-rikta” och fånga uppmärksamhet. En annan studie visade att ämnesrader med låt- och filmtitlar har en 26-procentig öppningsgrad, vilket kan jämföras med mer traditionella ämnesrader som fick en 16-procentig öppningsgrad.

Källa: Marketingland.com

Av: Elias Hemmilä

Tips från Scoop.it om nyhetsbrev i innehållsmarknadsföring

scoop.it logo

Häromdagen publicerade Scoop.it en intressant artikel om nyhetsbrev. Scoop är ett företag som hjälper andra företag och organisationer med kommunikation och innehåll. I artikeln får vi läsa om vilka lärdomar och slutsatser de dragit av att ha börjat använda mailutskick som en del i deras innehållsmarknadsföring. Efter två års användning av nyhetsbrev visade det sig att det utgjort en viktig mekanism i deras egen innehållsmarknadsföring.

Att komma igång

Flytten från produktnyheter och reklam till innehåll

Använd nyhetsbrev för att kommunicera om mer än produkt- och företagsnyheter. Genom att visa den större bilden och berätta hela historien finns det möjligheter till delning, utbildning och bättre kännedom. Man undviker också att framstå som självcentrerad då man kan visa att det handlar om användarna och deras intressen. Mailutskick med innehåll är mer inspirerande för målgruppen än faktiska rabatter och reklam för premiumprodukter.

Timing

Tiden för utskicket är inte helt kritiskt

Det finns många studier om den bästa tiden för utskicket av en kampanj eller nyhetsbrev. Utskicken presterar något bättre på måndagseftermiddagar, men skillnaderna ser dock inte ut att vara statistiskt viktiga.

Innehållet i ämnesraden

Siffror i ämnesraden viktigare än blytunga varumärken

9 av de 10 bäst presterande nyhetsbreven för Scoop hade siffror i ämnesraden. Vinnaren var ett mail med fem (5) tips kring sociala medier som hade en enastående 45-procentig öppningsfrekvens. Vad som dock inte riktigt hjälper engagemanget är att citera Facebook, Twitter eller andra blytunga varumärken från internet. Det visade sig att nyhetsbrev med starka varumärken i ämnesraden inte hade någon starkare påverkan än de utan. 

Ha innehåll att förmedla

Att inte ha tillräckligt med relevant innehåll att förmedla är det överlägset största hindret

Fastän skickandet av effektfulla nyhetsbrev är ett konstverk är frekvensen av innehållsrika nyhetsbrev det främsta kriteriet för inverkan. Scoops bästa mailutskick var flera nivåer mer effektfullt än snittet. De tio nyhetsbreven som levererade bäst effekt avvek även dem avsevärt från snittet . De hade alltså haft mycket att förlora på att inte skicka några nyhetsbrev överhuvudtaget.

Inkludera nyhetsbrev i innehållsstrategin!

Nyhetsbrev ger bättre förståelse

Sammantaget hade Scoop varit långsamma med att se fördelarna med nyhetsbrev. Efter att de började arbeta med nyhetsbrev i sin innehållsstrategi ökade öppningsfrekvensen rejält. Genom att börja skicka innehållsrika nyhetsbrev varje vecka istället för 1-2 kampanjer per månad otpimerades hela innehållsstrategin. Det fördjupar insikten hos målgruppen vilket ger bättre förståelse och bättre möjligheter att anpassa innehållet för målgruppen.

Källa: Scoop.it

Av: Elias Hemmilä

KTH-student hjälper till att skapa individanpassad lösning

simon1Simon Österman läser till civilingenjör i datateknik på KTH och har nyligen startat sitt examensarbete på Rule Communication. Projektet handlar om att hjälpa personer med kognitiva nedsättningar att enklare kunna ta del av mailutskick och finansieras av Post- och telestyrelsen (PTS). Rule Communication var en av 14 vinnare i en innovationstävling där fokus ligger på att hjälpa funktionsnedsatta att enklare ta del av digitala medieformer. Kontakten med Rule Communication initierades i mitten av december och Simon gör just nu sin första vecka på kontoret. Under den första veckan har arbetet mest handlat om researcharbete och kartläggning av området.

Hittills har jag letat information och försökt få en bättre inblick i forskningen på området. Det kommer ge oerhört mycket när jag senare får möjlighet att intervjua potentiella slutanvändare.


Projektet löper över 18 månader och går ut på att skapa individanpassade gränssnitt där slutanvändaren ska kunna ta del av mailutskick baserat på dennes egna preferenser. Det handlar om att kunna läsa mail trots kognitiva nedsättningar såsom autism, asperger, synnedsättning, etc. De som använder applikationen för sina mailutskick ska även i gränssnittet lätt kunna ställa in vilken version mailet ska skickas i, till exempel “lättläst” och “ljudfil”.

Det inledande arbetet kommer handla om att undersöka området tillsammans med Fungerande medier som bedriver projektet Begripsam. Tillsammans med projektet Begripsam ska det först anordnas workshops och senare även fokusgruppsintervjuer där respondenter får testa en första prototyp av applikationen.

Simon tycker att det kommer bli kul att undersöka området och samla in information för att se vad för alternativ som finns på marknaden och hur man kan förbättra det.


Idag skickas det stora mängder av information via många olika kanaler utan att ta hänsyn till de med funktionsnedsättning så projektet ligger verkligen rätt i tiden. Det jag läst än så länge tyder på att det behövs mer forskning och kunskap i ämnet.

Läs också: Rule Communication ska göra digital information mer lättillgänglig (pressmeddelande)

Av: Elias Hemmilä

Förändring hos gmail – påverkar statistiken

Gmail statistik
I förra veckan ändrade Gmail sin metod att hantera bilder som skickas via e-post, vilket påverkar statistiken. Du kanske redan har uppmärksammat att nyhetsbrev till personer med Gmail-adresser endast registreras som öppnade en gång per person. Det går inte längre att se hur många gånger en mottagare öppnat sitt nyhetsbrev, utan endast om mottagaren öppnade eller inte.

Anledningen beror som ovan sagt på Google och den nyfikne undrar naturligtvis vad som har hänt.

När bilderna i mailen laddas skickas en begäran till vår server. Då mottagaren godkänt att ta emot bilder i nyhetsbrevet registrerades detta som en öppning i statistiken i RuleMailer.

Det som har förändrats nu är att när en mottagare godkänner att ta emot bilder i mailet, skickas bilden via Googles egen server. Google kopierar alltså bilden i nyhetsbrevet, och visar sedan sin kopierade bild i nyhetsbrevet som finns tillfälligt lagrad på deras egen server.

Detta leder till ett antal konsekvenser för mottagare med Gmail eller en Google apps domän.

  • Endast den första öppningen registreras och går att se i statistiken. Om en mottagare läser samma nyhetsbrev flera gånger så går det inte att se detta längre.
  • Det går inte längre att pålitligt se vilken typ av enhet nyhetsbrevet lästes i. Man kan alltså inte längre avgöra med säkerhet om nyhetsbrevet öppnades i datorn, mobilen, eller i surfplattan.
  • Det går inte längre att se vart nyhetsbrevet öppnades. Funktionen som kartlägger geografisk position då en användare öppnar sitt nyhetsbrev har slagits ut. Den geografiska position som visas nu är koordinaterna till den server varifrån Googles kopia av originalbilden finns lagrad.

Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att Gmails nya metod för bildhantering fungerar som ett filter mellan mottagaren och avsändaren. Filtret blockerar trafik mellan mottagaren och avsändaren så att viss information om mottagaren inte längre går att utläsa för avsändaren.

Detta kanske låter värre än vad det egentligen är. Det går fortfarande att registrera första gången mottagaren öppnar sitt nyhetsbrev. Det går alltså precis som innan att avgöra om en mottagare öppnat eller inte, och vid vilken tid det skedde. Dessutom gäller detta bara de mottagare som har registrerat sig för nyhetsbrev med ett Gmail-konto. För övriga e-postadresser är det ingen skillnad från tidigare.

Utvecklingsblogg – Medlemmar & Mailbyggare

Ny version av RuleMailer

Här på Rule så jobbar vi just nu med en ny version av RuleMailer, som ska vara enklare att använda och mer genomtänkt. I detta första inlägg tänkte jag berätta lite om hur medlemshanteringen förändrats och om vår nya mailbyggare.

Medlemshantering

Borta är medlemslistor och dubbletter, medlemmarna står nu på egna ben. För att fortfarande kunna strukturera dina medlemmar, har vi infört taggar. En medlem kan till exempel ha taggarna “Mina kunder” och “Webbshopskund” samtidigt. Det finns ingen begränsning på hur många taggar du kan skapa.

Kombinerat med målgrupper så kommer detta bli ett väldigt dynamiskt sätt att rikta dina kampanjer mot olika kundgrupper.

Mailbyggaren

Den nya mailbyggaren

I vår nya mailbyggare behöver du inte längre öppna mailet i ett nytt fönster och dina ändringar sparas automatiskt. Så du behöver aldrig mer förlora din ändringar för att strömmen går.

Mailbyggare

Att redigera ditt mail kunde inte vara enklare. Inget mer högerklickande. Mailbyggaren fungerar nu som ett vanligt ordbehandlingsprogram. Klicka på en text och den blir automatiskt redigeringsbar. I bilden kan du se hur en kontrollpanel lägger sig högst upp.

Mailbyggare Redigeringsläge

När kan jag testa?

Vi har fortfarande en hel del funktioner kvar att implementera. Men de mest fundamentala funktioner finns på plats och bäst av allt, det går att skicka mail. Vi planerar en första stängd (för våra kunder) beta runt årsskiftet.

Har du några egna idéer om vad som skulle vara bra att ha med, hör av dig till oss!

Internet Discovery Day: Vi sponsrar!

ill-rocketÅterigen är det dags för årets hetaste IT-träff för nystartade företag. Vi talar naturligtvis om Internet Discovery Day, där entreprenörer med lovande idéer för möjlighet att mingla med investerare och media.

Rule har som mål att hjälpa företag att växa och nå nya höjder. Därför sponsrar vi deltagarna i evenemanget med prenumeration på vår populära tjänst RuleMailer.

  • Vinnaren av best-in-show: 12 månader RuleMailer Professional
  • Vinnaren av STING FastForward-plats: 12 månader RuleMailer Professional
  •  Alla deltagare: 2 månader på RuleMailer Professional

Nyhetsbrevstjänsten kan de använda sig av för att marknadsföra sina produkter och tjänster, men även att upprätthålla goda relationer med sina kunder. Vi ser fram emot evenemanget och hoppas att det skapas många värdefulla relationer!

Se även: RuleMailer Professional: 2-12 mån gratis – bli bäst på nyhetsbrev!

Rule + Ingenjörsvetenskapsakademien = Sant

http://www.iva.se/Global/upload/Sidfot/iva_footerLogo.gif   

Som stolt sponsor av IVA vill vi på Rule gratulera finalisterna i 2013 års upplaga av Vinnova-finansierade Mentor4Research.

“En utvald grupp av kvalificerade forskare vid universitet, högskolor och forskningsinstitut antas till detta exklusiva mentorprogram. Programmet är öppet för forskare inom alla olika forskningsområden från naturvetenskap och teknik till medicin och humaniora. De affärsinriktade mentorerna har en lång erfarenhet av näringslivet. De handplockas utifrån varje forskares individuella situation och behov.”

Alla finalister får ett års fri prenumeration av RuleMailer Professional till stöd för att nå ut på den kommersiella marknaden med sin forskning. Som sponsor vill vi på Rule medverka till att det startas upp fler innovativa företag, som tar vara på den kunskap som finns inom svenska universitet.

Vi vill slutligen önska alla finalister all lycka i sin strävan att nå ut med sin forskning, och ser fram emot ett nytt spännande år med nya idéer.

Läs mer om Mentor4Research-programmet här.

Page 1 of 41234»